Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turismchef håller med – nya saker behövs

Vd:n på Jämtland Härjedalen turism håller med om Bjørn B Jacobsens slutsatser. Till exempel att det krävs ett större fokus på turismen från regeringens sida.

Annons

Mats Forslund är vd på Jämtland Härjedalen turism som bland annat arbetar med att utveckla besöksnäringen i länet. Han tycker att Bjørn B Jacobsens analys av läget verkar vara korrekt och håller med om att vi från svensk sida ibland tar den norska turismen för given.

– Det är sådant vi diskuterar lite nu och då. Vi får inte ta norrmännen för givna utan det gäller att hänga med. Jag tycker att det ligger väldigt mycket i det han säger.

Mats Forslund tror också att analysen om den nya köpstarka generationen norrmän stämmer.

– Jag tror att det fungerar så på fler områden också. Det är ju inte så att mina barn gör exakt det jag gjorde. Jag tror att nya generationer vill söka något nytt, till exempel hitta nya resmål.

Mats Forslund konstaterar också att det finns en hel del att önska när det gäller beslut som måste tas på regeringsnivå.

– Vi hörs och syns och är mer bekräftade än tidigare. Det har skett flera positiva saker de senaste åren. Samtidigt har besöksnäringen ett högre exportvärde än exempelvis stål- eller bilindustrin men prioriteras inte lika högt.

Vd:n för Jämtland Härjedalen turism säger att det finns en stor utmaning för en ort som Östersund att ständigt förändras för att behålla eller öka sin attraktionskraft.

– Gäster vill ofta att det händer något nytt. De vill ha nya butiker eller aktiviteter. Där har Åre en fördel för där har det hänt saker löpande i flera år. Det kommer nya butiker, de satsar på cyklingen och nu vandringen. Just att det händer nya saker som man kan kommunicera till gästerna det är kanonviktigt.