Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tuff match för Spaceback

Skoda Rapid Spaceback är en bra basbil med fiffiga lösningar. Men den får det svårt att slå sig fram bland konkurrenterna. Det enda som sticker ut med denna kombi är priset.

Annons

Skoda har saknat en modell mellan lilla tuffa Fabia och stora praktiska Octavia. I våras kom Skoda Rapid, en sedan med gigantiskt bagageutrymme och gott om plats i baksätet.

Skoda ger sig nu in i den populära Golfklassen, men ser sig mer som en konkurrent till Kia, Hyundai och Ford än just Volkswagen Golf. Det blir ingen enkel match, Kia Cee'd är omåttligt populär och Ford Focus har en prisbelönt trecylindrig motor och diger säkerhetsutrustning. Skoda Rapid Spaceback har möjligen priset som ett bra argument gentemot köpare som vill ha en ny bil.

Till Sverige kommer Spaceback med tre bensinmotorer med 86, 105 och 122 hästkrafter och två dieselmotorer med 90 och 105 hästkrafter. Jag testar den tänkta storsäljaren, en 1,2-liters bensinare med 105 hästkrafter. Det är en alldeles lagom kombination som är lättkörd utan krusiduller. Motorn är pigg och hänger enkelt med vid gas. Den passar bilen och växellådan harmonierar bra ihop med körningen.

Interiören är enkel, men håller hög kvalitetskänsla med väl ditsatta knappar och rattar i snygg ordning.

Spaceback är hela 18 centimeter kortare än sedanversionen, men har samma axelavstånd. Det är bagageutrymmet som ryker i stället för baksätet. Det senare är rymligt med gott om plats så att till och med riktigt långa ben kan sträcka ut sig.

Insteget är stort och visar att Spaceback är gjord för att användas av både fram- och bakpassagerare. Spaceback har även mindre bagageutrymme än lillasyskonet Fabia Combi, men i den är baksätet mindre. Om familjen består av fler än två personer passar naturligtvis Spaceback bättre.

Skoda vill gärna vara lite fiffiga med praktiska lösningar. Spaceback har till exempel en isskrapa i tanklocket och höj- och sänkbart lastgolv i bagageutrymmet. Lastnät hjälper till att hålla packningen på plats.

Jag provkör även lilla dieselmotorn med 90 hästkrafter som i testversionen har en sjustegad DSG-låda som kostar 186 000 kronor. DSG-lådan märks knappt, men det känns lite onödigt till den lilla motorn, särskilt då lådan kostar 14 000 kronor. Den femväxlade versionen, för 172 000 kronor, är mer prisvärd.

Skoda Rapid Spaceback är en bra basbil som inte sticker ut eller drar iväg i pris på grund av lång tillvalslista. Tyvärr finns inga säkerhetssystem att välja bland, som till exempel Volkswagen Golf erbjuder. Jag hade hellre sett säkerhetssystem för 14 000 kronor än en DSG-låda. Då skulle Skoda Rapid Spaceback inte bara vara fiffigt praktiskt utan också modernt säker.