Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trots kritiken – vägarna saltas i år också

Trafikverket fortsätter salta länets vägar. Detta trots att kritiken mot saltet har varit stark.

– Det är det minst dåliga alternativet, säger Håkan Arljung på Trafikverket.

Annons

Vägsaltet kom till länet inför vintern 2007-08. Sedan dess har Trafikverket saltat väg 87 från Östersund och E14 från Brunflo mot kusten. Så blir det även i år.

– Det blir som förut. Vi har bestämt att vi ska försöka ha förebyggande halkbekämpning på de vägarna så gott det går. Då har vi bara salt som alternativ, så enkelt är det, säger Håkan Arljung.

Saltet används förebyggande på vägarna och med klimatet i länet fungerar metoden på våren och hösten, inte på vintern när det blir rejält vinterväglag. Det är främst för att komma åt den värsta halkan på hösten som saltet används. Syftet med saltet är att sänka fryspunkten för vattnet på vägbanan. Att det är just väg 87 från Östersund österut och E14 från Brunflo mot kusten har sin naturliga förklaring.

– Vi har lite mer trafik där och lite tyngre trafik. Vi vill få samma väglag från kusten mot Östersund, säger Håkan Arljung.

Metoden med att salta vägbanorna har fått rejält med kritik från många länsbor, bland annat genom flera insändare i LT. Håkan Arljung är inte heller rakt igenom positiv till saltet.

– Det finns inga saltvänner över huvud taget, inte bland oss heller, det är det minst dåliga alternativet. Det låter otroligt negativt, men det är så. Det är det enda alternativet vi har.

Att utöka metoden och salta fler vägavsnitt i länet är inte aktuellt.

– Det finns inga planer på det. Vad som händer i framtiden har jag ingen aning om. Men det är inget man ställer om över en natt, man måste ha en plan.