Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket om Lillänge: "Vi försöker titta brett på problembilden"

Två körfält i cirkulationsplatsen över E14. Det är en av idéerna som diskuteras. Dessutom har inte Trafikverket helt avfärdat en extra på- och avfart i förlängningen av Fagerbacken.

Ansvarig trafikutredare på Trafikverket, Stefan Carlsson, erkänner att den så kallade åtgärdsvalsstudien av trafiksituationen i Lillänge och Odenskogsområdet har tagit onödigt lång tid.

Som LT tidigare har berättat skulle trafiken sättas under lupp för flera år sedan och våren 2015 skulle konkreta förslag presenteras för hur trafiken ska kunna flyta på smidigare. Rapporten sköts dock på framtiden och skulle läggas fram i höstas, men ännu har inget konkret ramlat ut från skrivborden hos Trafikverket.

Fast nu börjar det hända saker.

– Vi har haft ett antal workshopar där vi har diskuterat problembilder och föreslagit lösningar. Sedan har detta tyvärr stoppats upp på grund av tidsbrist. Det som återstår är att sy ihop säcken, säger Stefan Carlsson.

De som har ingått i dessa workshoppar är bland andra Östersunds kommun, Trafikverket och Odenskogs intresseförening.

Det här är några konkreta delar som ingår i studien:

Parkeringen vid Coop

– De flesta klagomålen eller synpunkterna har egentligen rört Coopparkeringen. och där jobbar både Coop fastigheter och NP3 fastighetsägaren för fullt att hitta lösningar. Det handlar till stor del om parkeringsskador.

Läs mer:

Parkeringen med flest plåtskadade bilar

Hagvägen

– Det vi bland annat har sett är att man behöver titta över situationen; titta över passagerna på Hagvägen för oskyddade trafikanter kopplat till kollektivtrafikens behov av busshållplatser.

Det är svårt att ta sig över helt enkelt?

– Ja, i vissa fall är det svårt och övergångsställena ligger kanske inte direkt i anslutning till busshållplatserna.

I arbetet med åtgärdsvalsstudien är det tydligt att anslutningen in till Lillänge och Odenskog från Stuguvägen är trafikmässigt problematisk.

– Där måste man i dagsläget ta sig in i trafikplatsen över rondellen vid E14 vilket gör att det korkas igen ganska rejält under vissa perioder, säger Stefan Carlsson.

Det är här det löst pratas om att eventuellt bygga till en extra fil i cirkulationsplatsen över E14.

Vad säger Trafikverket om att bygga en extra på- och avfart i Fagerbackens förlängning?

– Jag vet att Odenskogs intresseförening har ett sådant önskemål att förlänga från Fagerbacken. Jag ska kanske inte föregå förslagen eller det som kommer ut av åtgärdsvalsstudien, men man måste titta så att det funkar rent trafikmässigt. Du har ju ganska kraftig lutning och ganska mycket höjd att ta upp om du ska göra en sådan anslutning.

– Sedan blir det väldigt nära trafikplatsen vid Odenskog och relativt nära Torvalla så det är ingen optimal lösning att ha en sådan anslutning.

Men en sådan lösning är alltså inte helt avfärdad?

– Jag vet att dåvarande Vägverket för några år sedan var ganska tveksam till en sådan lösning. Men när vi har jobbat med den här studien har vi egentligen inte förkastat några förslag.

– Själva studien har ju inget mandat att det eller det ska byggas utan det är gemensamma synpunkter som får gå vidare till respektive aktör som kommunen, Trafikverket eller fastighetsägare.

När är åtgärdsvalsstudien klar?

– Jag vågar inte säga det. Kommunen har ju nya exploateringsplaner och du har nya tillkomsten av Biltema som ytterligare komplicera det hela och det genererar ju mer trafik.

– Jag skulle vilja säga inom några veckor, men under våren blir det i alla fall klart.

Läs mer:

Företagare: "Trafiken kring Lillänge har varit dålig i tio år"

Problem med trafiken i Lillänge ska utredas

Historiskt hård trafik till Lillänge och Odenskog – men fortfarande ingen åtgärdsplan