Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket beklagar

Mats Olofsson, planerare på Trafikverket, förstår irritationen hos KG Lindblad och andra som bor längs väg 315.
– Det är bara att beklaga, säger han.

Annons

Att upprustningen av väg 315 har dröjt så länge beror enligt Mats Olofsson på att projektets arbetsplan har fått stora bakslag.

– Vi fick bakläxa för att vi hade projekterat för hög hastighet. Vi projekterade för 90 km/h, men då bestämde regeringen att 90 skulle bort och det var 80 eller 100 som gällde. Det påverkade vägens bredd. Vägbredden är kärnan i en arbetsplan och då var det lika bra att börja om från början.

Tidigare fanns en plan att dra en förbifart vid Rätansböle, men fastighetsägarna kom inte överens om den och därför fick processen göras om från början.

– Det är långa handläggningstider när det handlar om planering av infrastruktur. Det är ingen "quick fix". Det är både på gott och ont. Det goda är att det är en del i demokratin, man får chans att tycka till.

Projektet med ombyggnaden av väg 315 är högt prioriterat hos Trafikverket.

– Det är ingen tvekan om det. Det är en topprioriterad väg. Jag förstår de boende som har väntat i många år och det är otroligt beklagligt, säger Mats Olofsson.

Han bedömer att den gällande tidsplanen, där vägen ska vara klar 2017, ska hålla.