Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket är tillbaka till framtiden

För drygt 50 års sedan kläcktes idén.

Nu är en projektledare tillsatt och processen är officiellt i gång.

"Förbifart Brunflo" har tagit steget in i framtiden.

Annons

Det är en fråga som har stött och blötts sedan 1960-talet, E14 genom Brunflo samhälle borde kanske dras om. Men aldrig har några riktiga avgörande steg tagits i projektet "förbifart Brunflo", inte förrän nu.

Förbifarten är i dag ett prioriterat vägprojekt hos regeringen i den nationella planen. Det har också gjort att Trafikverket har valt att dra i gång processen.

– En projektledare är tillsatt och projekteringen är i gång, säger Mats Olofsson, projektledare Trafikverket.

Trafikverket har räknat på att 1000 tunga fordon åker genom Brunflo varje dag och 5000 personbilar passerar genom Brunflo . Vart dessa bilar ska kunna köra upp på E14 är en av frågorna Trafikverket kollar på.

– Ope flygfältet eller ska man ta upp dem närmare Brunflo tätort, eller söder om järnvägsstationen alltså vid cirkulationsplatsen. Allt beror på vad det kalkylpengarna kommer att visa, och i dag är kostnaderna väldigt grovt räknade, säger Mats Olofsson.

150 miljoner kronor finns för projektet. Men den siffran kan både gå upp och ner, beroende på vad regeringen vill. 27 mars kommer regeringen fatta ett nytt beslut om huruvida man anser att "förbifart Brunflo" ska vara kvar i den nationella planen för 2018.

2018 har planerna för byggstart satts till tidigare. Men Krister Frykberg på kommunens Mark- och exploateringskontor tror att det kan bli uppskjutet.

Vad händer om projektet blir utkastat från den nationella planen?

– Den dagen den sorgen. Satsningen på E14 är ett av de viktigaste stråken. Det kommer vi fortsätta att hävda, säger Krister Frykberg.