Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikutredning i handelsområdet snart klar

En ny utredning ska lösa trafikproblemen i Odenskogsområdet.

– Att det blir mer trafik, det vet vi ju redan, säger exploateringschefen Anne-Katrin Ångnell.

Annons

Det är inte första gången som en ny av- och påfart till E14 från Odenskogs handelsområde diskuteras. Diskussionen har pågått till och från i flera år och det är framför allt företagarna som är pådrivare.

"En ny in- utfart till området skulle avlasta Lillängeinfarten genom att ansluta till E14 genom Fagerbackens förlängning, parallellväg förbi Lillsjön upp till Torvallaviadukten", säger föreningen i ett förslag till kommunen.

Men tjänstemännen är inte lika säkra på det:

"Olika trafikutredningar som kommunen låtit göra har visat på att en sådan ny in- och utfart skulle få en förhållandevis liten påverkan på nuvarande trafikflöden i Odenskog".

Trafikmätningar från 2010 visar att nästan 10 000 fordon rullar på Fagerbacken varje dygn och närmare 12 000 längs Hagvägen där det största flödet sker vid länken in från den stora Lillängerondellen på E14. Kommunens egen mätning 2011 visade dock att trafikflödet hade minskat.

Men frågan är vad som händer nu när Ica Kvantum har slagit upp portarna och när tomten vid betongstationen byggs om.

En ny trafikutredning, som ska vara klar inom ett par veckor, ska ge svar.

– Utredningen ska titta på vad som händer och sker om det blir handel såsom det är tänkt på Släpvagnen med mera. Ica Kvantum ingår i kvarteret. Och så har vi Lillänge och betongstationen, säger kommunens exploateringschef, Anne-Katrin Ångnell.

– Att det blir mer trafik, det vet vi ju redan. Utredningen ska visa på var problemen uppstår och ge förslag på hur man ska kunna lösa det. Utredningen ligger också till grund för detaljplanen för betongstationen.