Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikfaran som inte räknas

Trötta bilförare kan ligga bakom så mycket som en tredjedel av alla olyckor.

Men när olyckan är framme polisutreds knappt frågan, och än mindre bestraffas föraren.

- Vi måste börja se mer allvarligt på trötthet i trafiken, säger Anna Anund, som står bakom en ny forskningsrapport i ämnet.

Annons

Enligt trafikförordningen får man inte köra bil i uttröttat tillstånd. Och inte heller under påverkan av alkohol eller droger. Men medan det senare både har en väl reglerad och känd straffskala, och standardmässigt mäts och kontrolleras av polisen, är fallet snarast det motsatta med trötthet.

Trötthet som orsak till trafikolyckor varken utreds eller straffas i Sverige.

- Jag kan ju tycka att det är dags att sätta ner foten. Det behövs både tydligare straff och att polisen mer standardmässigt utreder saken. Det är egentligen inget kontroversiellt, det görs redan i länder som England och Australien, säger Anna Anund.

- Om det fanns risk för straffpåföljder skulle fler göra något åt sin trötthet, som att stanna för en kaffe till exempel.

Betydande riskfaktor

I en ny rapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har Anna Anund gått igenom den litteratur och forskning som finns om ämnet. Där framgår allvaret i frågan med all tydlighet.

Ser man enbart till antalet olyckor som av polis och rättsväsende bedöms som trötthetsrelaterade hamnar siffran så lågt som på mellan en och tre procent. Men när forskare gjort djupstudier har det genomgående visat sig att trötthet ligger bakom ungefär tio gånger så många olyckor, alltså mellan 10 och 30 procent.

Vid exempelvis en studie i Umeå där polisen fick använda en särskild checklista vid olycksutredningarna visade det sig att föraren sannolikt hade varit uttröttad vid 38 procent av olyckorna.

Enkla metoder

Varje år dödas 1,2 miljoner människor i trafiken och upp till 50 miljoner skadas runt om i världen. Om 38 procent av dessa olyckor orsakas av trötthet så handlar det knappast om någon marginell riskfaktor.

- Det finns ganska enkla metoder att avgöra om en förare varit trött i samband med en olycka. Bara genom att ta reda på hur länge föraren har varit vaken, hur lång tid denne sov senast och när han eller hon sov kan man med stor sannolikhet påvisa trötthet, säger Anna Anund.

- Det viktiga är att frågan aktualiseras så att fler trafikanter blir medvetna om faran. Poängen är att vi alla kan avgöra om vi är trötta, men ingen exakt när vi kommer att somna. Därför ska man helt enkelt inte köra bil när man är för trött.