Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikansvarig: Regelverken är för luddiga

– Vi blev lurade.

Det säger trafiksäkerhetsansvarige på Swedtrac Trafik AB om incidenterna med tågtransporten av delegater till EU-mötet i Åre förra sommaren.

Annons

Lars Foglemark, ansvarig för trafiksäkerheten i järnvägsföretaget Swedtrac Trafik AB, anser att statsmakterna måste göra om regelverket för specialtransporter på järnväg.

– Vi håller med Banverkets utredare att reglerna är väldigt luddiga. Vi fick uppgifter om vad som gällde från flera håll. Från Banverket, trafikledningen och Transportstyrelsen.

Som LT tidigare berättat hade den unikt jämtlandskonstruerade fraktvagnen för tåg ett specialtillstånd för att köras till energiministermötet från Östersund till Åre förra sommaren

Det var ett samarbete mellan vagntillverkaren Flexiwaggon och Swedtrac Trafik AB.

Problemet var enligt Banverkets utredare att Swedtrac bland annat inte avropade – alltså meddelade trafikledningen att vagnslasten skulle rullas iväg. En senare koll av tillståndet visade dessutom att vagnen inte fick transportera människor.

– Vi fick ju uppgifter om vagnen och vi presenterade för trafikledningen vad det var för vagn och att den hade specialvillkor. Vi trodde att vi gjorde rätt helt enkelt, säger Lars Foglemark

– Men vi fick aldrig helt klara besked om vad som gällde och blev lurade lite grann, fortsätter han.

Samtidigt tycker inte Foglemark att någon kan lastas för incidenterna förra sommaren.

– Man måste ha mycket tydligare regelverk för specialtransporter. Och det måste finnas ett regelverk som är tillgängligt, det är det stora problemet idag.

– Gå ut på trafikverkets hemsida och låtsas att du jobbar med järnväg. Det är näst intill omöjligt att hitta ett regelverk om man inte vet exakt vad man letar efter och vad det heter.