Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tord Andersson: Fjärrstyrningen av flyget är en skandalös historia

Annons

Snart blir flygplatserna i Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna beroende av att it-förbindelsen med Stockholm fungerar. Man kan känna oro eller lugn över att fjärrstyras från Arlanda, men oavsett vilket är sättet som tekniken införs på faktiskt skandalöst.

Piloter och flygledare har varnat för att tekniken är för oprövad. Vad händer med koncentrationsförmågan om en person ska fjärrstyra flera flygplatser? Och om inte tanken är att dra ner på antalet flygledare, var ligger då vinsten?

Istället för att lyssna och ta till sig har Luftfartsverket mörkat och kört över.

Hur rimmar en centraliserad flygledning med löftet att flytta ut statliga jobb? undrar lokala politiker.

Och hur sårbart är systemet för cyberattacker?

Försvarsmakten är inte heller intresserad. De har stoppat planerna i Visby och kräver ett backupsystem för de övriga flygplatserna.

Istället för att lyssna och ta till sig har Luftfartsverket, LFV, mörkat och kört över. Kritik har hemligstämplats och utelämnats i beslutsunderlag. Avtal har skrivits under innan det funnits en konsekvensanalys.

LFV har haft tre roller samtidigt: Beställare, utförare och konsekvensutredare.

Huvuduppgiften är att bedriva flygledning, men myndigheten är också ett affärsverk som har bildat bolag med Saab för att utveckla och sälja fjärrstyrningssystemet.

Mycket står på spel. LFV har dålig ekonomi. Stora pengar har plöjts ner i systemet och genom att införa det på statliga svenska flygplatser hoppas de skapa de ett skyltfönster för att sälja det på världsmarknaden.

Radioprogrammet Kaliber avslöjade kladdiga detaljer om projektet för ett par år sedan: Strax innan upphandlingen åt representanter för Luftfartsverket (upphandlingsmyndighet), Transportstyrelsen (tillståndsmyndighet) och Saab (anbudsgivare) "exklusiv VIP-middag" på en mässa i Madrid. Saab betalade.

Sådant höjer inte förtroendet.

Myndigheten som utvecklat tekniken och har starka ekonomiska intressen i att den sprids fick alltså förtroendet att bedöma säkerheten och sårbarheten i den.

Motståndet mot projektet blev till slut så hårt att regeringen förra året tillsatte en utredning för att analysera konsekvenserna. Vilka tror ni fick uppdraget? Luftfartsverket.

Myndigheten som utvecklat tekniken och har starka ekonomiska intressen i att den sprids fick alltså förtroendet att bedöma säkerheten och sårbarheten i systemet.

Det blev godkänt förstås. Ingen hade väl trott något annat. Piloternas flygsäkerhetskommitté kräver en oberoende utredning, men någon sådan lär det inte bli.

Grunden är gjuten och tornet snart på plats på Frösön. Vi kan bara hoppas att inte vittringen av pengar har fått de ansvariga att ta för stora risker.

Annons