Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tio procent kommer från turismen

Sportlovsveckorna är högsäsong för turismindustrin i vårt område. Turismen ses från officiellt håll som en basnäring för Jämtlands län. Hur stor betydelse har den egentligen?

Annons

Varje år besöks Jämtlands län av många turister och just nu har branschen några av sina mest intensiva veckor. Sportloven fyller fjällvärlden med vintersugna turister och pengar rullar in som de ska i turismföretagens kassor.

Men hur stor betydelse har egentligen turismen för länets ekonomi?

2011 var det totala värdet av de varor och tjänster som producerades i länet, den så kallade bruttoregionalprodukten, drygt 40 miljarder kronor.

Turismens del i det totala värdet uppgick samma år till 3,94 miljarder kronor, alltså ganska nära tio procent av bruttoregionalprodukten i länet.

Förra året, 2013, hade omsättningen ökat till 4,3 miljarder kronor. 17 procent av detta spenderades på aktiviteter, en siffra som på riksplanet står för 7 procent. Förklaringen till dessa höga siffror är liftkortsförsäljningen i fjällområdet.

Som en jämförelse så omsatte offentlig förvaltning 9,3 miljarder kronor samma år och varuproducenterna omsatte 13 miljarder kronor. Branschgruppen varuproducenter omfattar areella näringar, tillverkning, energi och byggverksamhet.

Tillväxtverket skriver i en rapport från 2012 att turismen utgör ett viktigt bidrag till svensk ekonomi men att det främst är turismens förmåga att bidra till en ökad sysselsättning som har en avgörande betydelse.

I länet arbetade 4300 personer inom turismnäringen 2013. En siffra som sjunkit väsentligt sedan 2011 då antalet uppgick till drygt 5000. Det är ett värde omräknat till helårstjänster då många av anställningarna i branschen är säsongsberoende.

Turismen bedöms också ha en tillväxtpotential som saknas i andra branscher. Och under det senaste tio åren har omsättningsökningen för turismen i Jämtland varit 54 procent. I riket som helhet har den under samma tioårsperiod ökat med 40 procent. Målet som satts av Jämtland Härjedalen turism är att nå upp till en omsättning på 6 miljarder kronor till år 2020.

Besökarnas bild av Jämtlands län präglas av naturen, friluftslivet, fjäll och djurliv. De var de ämnen som personerna i en undersökning främst associerade med Jämtland och Härjedalen. Vintertid toppar länet listan över potentiella resmål i norra Sverige.

Den inhemska turismen står för den absolut största delen av omsättningen. Svenska turister stod 2013 för 90 procent av den medan de utländska turisterna utgjorde 10 procent av de 4,3 miljarderna.