Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillfälliga försäljare ett gissel

Tillfälliga stånd i stormarknadens ingångshall eller i gallerians gång blir ett allt vanligare inslag i svensk handel.

Annons

Tillfälliga stånd i stormarknadens ingångshall eller i gallerians gång blir ett allt vanligare inslag i svensk handel. Men vem har ansvaret när försäljaren försvunnit och man ångrar sig eller vill påtala ett fel?

Det är lätt att tacka ja till en gratis mobil och teckna ett telefonabonnemang på stående fot på väg in för att handla mat. Mer eller mindre påstridiga försäljare finns idag på fler och fler ställen. Frågor till konsumentrådgivarna visar dock att många ångrar sig och blir förvånade när man inser att man inte har någon ångervecka vid denna form av försäljning.

Ulrika Lagerqvist är pressansvarig på EMF som förvaltar svenska gallerior som Fältöversten i Stockholm till Rosengårds Centrum i Malmö. Hon tror att vi snart kommer att få se matprovningar och försäljning av till exempel skönhetskrämer, gymmedlemskap och tidningsprenumerationer som säljs från tillfälliga stånd inne i galleriorna

Det är nog inte en ökning av ytorna, men det är större variation på försäljarna. Innan var det mest mobilförsäljarna. Försäljningen är tänkt att vara ett inslag som adderar för besökare som får möta ett större utbud och fler branscher i gallerian. Det är också ett bra sätt för mindre handlare som vill testa sina idéer för att senare ta steget till en butik.

"Lika tryggt för konsumenterna"

Hon tycker att konsumenterna kan känna sig lika trygga när man handlar från tillfälliga stånd i gallerian som i butikerna.

De försäljare som vi samarbetar med ska följa konsumentköplagen på samma sätt som butikerna. Ångerrätt eller öppet köp är till exempel frivilligt även för butikerna, även om många ger det som en service till sina kunder. 

Men vad gör man om man har en reklamation eller varan inte uppfyller andra krav?

Om de inte står kvar och man inte vet vem man handlat av så är det jättebra om man vänder sig till oss så kan vi hjälpa kunden komma i kontakt med säljaren. Jag förstår att det kan vara lite svårt för konsumenten att hitta säljaren igen, men vi har alltid den informationen.

Konsumentverket ser problem

Peter Gustavsson som är jurist på Konsumentverket håller med om att samma regler gäller när man handlar i butiken som av en försäljare som står precis utanför.

De konsumenträttliga reglerna är samma. Den enda skillnaden är att vid tillfällig försäljning så finns det krav på att säljaren tydligt ska uppge namn och adress för företaget så att man kan komma i kontakt med dem för reklamationer.                    

Men han tycker ändå att gatuförsäljningen är ett problem, och tror att en anledning att den ökar är varor och tjänster som säljs på detta sätt inte berörs av distans och hemförsäljningslagens regler på ångerrätt i två veckor.

Ingen ångerrätt

Peter Gustavsson tror också att många köpare tror att man har ångerrätt vid dessa köp men så är alltså inte fallet. Om man köper plastburkar vid hemförsäljning hos någon bekant har man ångerrätt i två veckor men inte om man köper man varor av samma varumärke i ett stånd i en.

Konsumentverket vill att denna typ av gatuförsäljning ska omfattas av samma skyddsregler som vid hemförsäljning. Vi menar att man blir lika överrumplad av säljaren som hoppar på en på gatan som när det ringer på dörren. Vi har skrivit till regeringen och begärt att även denna försäljning ska omfattas av ångerrätten, men vi har inte fått någon reaktion än.

Är du det minsta osäker, fråga alltid säljaren om man har öppet köp eller bytesrätt innan du lämnar pengarna!

ANNA BLOMÉN, PRIVATA AFFÄRER

Mer läsning

Annons