Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tidig vår ett hinder för skogsbruket

Det är inte bara turistnäringen, diverse skidarrangemang och skoteråkarna som har problem med den tidiga våren. Även skogsföretagen och de privata skogsägarna har fått svårigheter med att få ut virket ur skogen på grund av tjällossningen.

– Visserligen brukar det vara problem på våren med skogsbilvägarna som inte håller, men i år kom svårigheterna minst några veckor tidigare än normalt, säger Olof Falkeström, som är fältchef på Norrskog. Det innebär att vår planering med att hämta virke har förskjutits.

På vissa ställen där virkestravarna redan har skotats ur skogen måste hela proceduren göras om och skotarna måste lastas på nytt för att köra timret till bättre vägar. Det gör att det blir merkostnader för virkestransporterna.

– Det är kostnader som vi måste ta själva, säger Olof Falkeström.

Han berättar att på grund av vädret så försöker skogsbolaget att köra så mycket som möjligt under nätterna för att utnyttja kylan.

– På en del sträckor kör vi bara med själva timmerbilen för att skona vägen så mycket som möjligt, men då får vi ut mindre kvantiteter ur skogen. Ett annat problem är det allmänna vägnätet, där tonnaget kan var nedsatt under en kort sträcka. Det innebär att vi får köra hela transporten med lägre vikt fram till terminalen eller industrin.

• Hur mycket kostar den tidiga våren Norrskog?

– Det är svårt att säga. Det visar sig när vi räknat ihop våra merkostnader, säger Olof Falkeström.

Mikaela Sandström är transportledare på SCA. Hon har sitt kontor i Krokom och leder 35 timmerbilar runt länet.

SCA har samma problem som Norrskog, säger hon. Vi har cirka 4000 kubikmeter timmer i skogarna runt länet som ligger efter så dåliga skogsbilvägar att virket måste ligga kvar tills vägarna har torkat upp senare i vår. På vissa ställen hämtar vi virke och kör det till bättre vägar och lastar av det igen för senare hämtning, eftersom det blir för långt till terminalen. Vi försöker också att köra på nätterna och terminalen i Krokom är nu öppen dygnet runt.

• Var är vägarna sämst just nu?

– Största problemen har vi i trakterna runt Myrviken.

Men Mikaela Sandström är relativt nöjd ändå.

– Den största delen av vårt virke hann vi hämta innan snösmältningen och tjällossningen kom igång. Vi får vara glada för det, säger hon.

På Frösön håller Lars Askrud på att köra virke från sin egen skog. Han har fått besked från Norrskog att han ligger långt nere på kölistan innan skogsbolaget har tid att hämta hans virke.

– Det beror på att Norrskog måste hämta timret från de vägar som ännu håller först. Min väg är i så bra skick att det inte är några problem alls att hämta virket här, säger han.

Men Lars Askrud säger att tövädret och snön som kom efter det, har gjort det svårt att köra skogsmaskinen.

– Jag funderar på att göra ett uppehåll och låta det torka upp några veckor. Då blir det mindre skador i skogen, säger han.