Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Textila idéer och expressivt måleri

Monica Nilsson öppnade helgen på Galleri S med konceptuell textilkonst, Lars Bolin Gallery visar Kajsa-Tuvas nya målningar och färgstarkt är det på Anders Redins utställning på Urbn Arts och Inger Lundells på Kulturhuset i Järpen.

Annons

Galleri S

Stärkta och vikta lakan, vitare än snö. Konstnären Janne Björkman hade i våras en utställning på Kulturhuset i Järpen där han utgått från sin fasters samling av sytillbehör. Beredskapstidens varubrist hade resulterat i en samling som Björkman ordnat minimalistiskt i geometriska former. Ett monument över den tid då sådana samlingar hopbringades, inte av samlarlust utan för att klara vardagen. Många har minnen av textila föremål och processer, kvinnor av olika generationer som mödosamt sytt till sin familj. Men det handlade inte bara om livets nödtorft utan om kulturella koder, status och identitet. Detta blir tydligt på Monica Nilssons utställning där hon skapat objekt eller skulpturer av tyg och sytillbehör. Alldeles vid ingången står ett bord med äldre lakansbitar där vikningen framhålls och betraktaren blir medveten om detta formspråk. Nilsson är upptagen av seendets problematik samt utforskandet och språkets grammatik snarare än berättandet.

En stor älgbrun matta med texten ÄLG dominerar i det första rummet. Kanske den kan användas under älgjakten för att illustrera Ludwig Wittgensteins språkfilosofi? Den senare Wittgenstein betraktade verkligheten som något människan skapar i olika språkspel. Enligt maximen att visa istället för att tala kunde mattan ställas inför jägarnas oförberedda språkliga medvetande och kulor. Det är en varierande och tankeprovocerande utställning som även innefattar mer fotografiska arbeten där Nilsson ställer sig utanför konstnärsrollen och betraktar sig själv i den konstnärliga processen. Visas fram till 2 oktober.

Lars Bolin Gallery

Att gå på Kajsa-Tuvas utställningar är lite som att läsa ur en privat dagbok. På denna som visas fram till 2 oktober kan man ta del av ett berättande måleri med glädje, sorg samt reflektioner över händelser och tillstånd. Det förstärks av att målningarna åtföljs av en sentens. De flesta kan känna igen sig i de olika situationerna och ett budskap levereras av en konstnär med ett direkt tilltal. Glädje går som en grundton i färg och uttryck. Det slår mig att hon ofta använder gul och orange färg som en underliggande energi. Kajsa-Tuva har släppt det lite trådiga måleri som visades på Galleri Mono för ett år sedan och är tillbaka med bubblor och hela färgplan. Flera intressanta målningar hänger en trappa ner, associationsrika collage och målningar med djupare rumsverkan och en utökad repertoar av former och motiv.

Urbn Arts

Myriader av ansikten ser ut att tränga sig ur bilden mot betraktaren. För 21 år sedan ställde Anders Redin ut liknande ansikten på Härke Konstcentrum. Sedan dess har han prövat andra motiv och uttryck, men målningarna med ångestfyllda och lite demoniska ansikten har återkommit. Här tycks slussarna till det undermedvetna ha hållits öppna. Svart och vitt dominerar i ett flöde av uttrycksfulla teatermaskliknande ansikten. Vackra kvinnoansikten i kombination med manliga, dödskallar samt mer vardagliga. Här finns även gladare ämnen, fria lekar med färg, motiv och symboler. Det är en varierande och lite ojämn utställning, men flera gånger stannar jag till inför målningar som har symbolisk laddning och ett lyckat utförande.

Kulturhuset i Järpen

Målerisk seglats mellan Saltsjö-Boo och Ånn. Inger Lundell pendlar mellan de två orterna i sitt skapande och har ordnat en utställning på temat de fyra årstiderna. Mest anslående är sommarlyckan och utställningen formar sig till en hyllning av de varma årstiderna. Den äldsta målningen jag hittar är från 1992 och den nyaste från 2013. Lundell har utvecklats från naturalist till färgexpressiv i Sven X-et Erixsons och Tage Nordholms anda. Det är ett lite grovt återgivet måleri med förenklingar och särskilt i sommarmotiven överdrivna färger. Här och var upphävs djupperspektivet där snöspår och blommor har applicerats i överdriven storlek som symboler för årstiden. Det är resultatet av ett fritt skapande, som ibland blir intressant både i behandlingen av motivet och i samspelet mellan färg och form. Visas fram till 22 september.