Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teknikens förlorare

Annons

Fler och fler svenskar sköter alla myndighetskontakter via datorn: deklarerar, chattar på Försäkringskassans Facebooksida eller ställer frågor till någon animerad digital kundcentermedarbetare på Arbetsförmedlingens hemsida. Den som vill kan fortfarande ringa eller besöka en tjänsteman personligen. Men den möjligheten kan vara begränsad om några år.

Regeringens dröm är att Sverige ska bli världsledande inom elektronisk förvaltning. Visionen är ett samhälle där självgående medborgare sköter alla sina ärenden digitalt. Förhoppningen är att det ska göra myndigheterna mer effektiva, mindre byråkratiska, billigare och mer tillgängliga. På köpet ska vi som medborgare få mer inflytande. It-minister Anna-Karin Hatt ( C ) var nästan sprickfärdig av entusiasm när hon talade om sin vision förra året: "Just nu har vi ett gyllene tillfälle att bygga bort de gamla välfärdsfabrikerna, att göra oss kvitt storebrorssamhället och avveckla krångel-Sverige. Låt oss ta vara på den möjligheten."

I förra veckan kom en rapport som ifrågasätter de fluffiga förhoppningarna. Gabriella Janssons doktorsavhandling "En legitim (elektronisk) förvaltning" väcker starka farhågor. Jansson ifrågasätter om den nya sköna e-förvaltningsvärlden verkligen lever upp till förväntningarna.

För det första: fler än en miljon människor lever fortfarande utan uppkoppling i Sverige. De allra flesta är äldre.

För det andra: Det krävs inte bara bredband, dator, mobiltelefon och tillräckligt med tekniskt kunnande för att bli en delaktig medborgare. Man måste också ha förmågan att hitta, läsa och tolka informationen. Men det stannar inte där heller. Det behövs dessutom kunskaper om hur samhället är uppbyggt och hur myndigheterna är organiserade. Det är lätt att inse att flera grupper löper stor risk att utestängas: äldre, invandrare, personer med läs- och skrivsvårigheter.

Det finns skäl att gå mycket försiktigt med fram med det här systemskiftet. Kommuner och andra myndigheter måste behålla möjligheten att ringa eller träffa tjänstemän öga mot öga, inte bara hänvisa till en lösenordsbaserad portal för diverse tjänster. Annars kommer klyftan att öka mellan de välinformerade kravställarna och de som inte ens får syn på alla valmöjligheter. De utestängda.