Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teater Verbal på Tingshusgården: Finns det en väg ut ur ensamheten?

Nymse blir dumpad. Viktor har migrän. Liss och Kiss vågar inte gå ut. Pjäsen "Först föds man ju" är full av tragiska människoöden – eller är de kanske insekter? De sitter i alla fall fast i ett spindelnät.

Annons

Teater Verbal heter gruppen som nu sätter upp den danska dramatikern Line Knutzons debutpjäs. Den har spelats på små och stora teatrar över hela landet och har av många betecknats som en av de bästa teaterpjäser för ungdom som skrivits på senare år.

Teater Verbal spelar den i sex föreställningar under Yranveckan med premiär på lördag.

Spelplatsen är Tingshusets innergård.

– Vi ville spela utomhus, men inte på en vanlig scen. Och här hittade vi en spelplats som motsvarade alla våra krav, säger Olle Olsson, producent.

Tegelväggarna på husen runt omkring bildar en tung, konkret verklighet bakom den luftiga scenografin som är uppbyggd av ett glest stålrörsskelett och mängder med trådar, precis som ett spindelnät. Ett nät av rädslor och oförlösta drömmar som de sex rollfigurerna sitter ordentligt fast i.

Dialogen är skruvad och handlingen absurd, ungefär som hos Dario Fo.

– Det är djupt på ett lätt sätt. Man får skratta lite men kanske få lite ont i magen också, säger Stina Hylén.

Hon och Elin Andersson spelar systrarna Liss och Kiss som längtar efter att öppna dörren för nya människor och bjuda in dem i sina liv. Men de törs inte.

Regissören Håkan Borgsten lovar dock att det kommer en vändpunkt som gör att man kan gå hem efter pjäsen och tro att människans obotliga ensamhet kanske inte är obotlig ändå:

– Karaktärerna vinner mod. De vågar gå mot ljuset fast det gör ont.

Åsa Eriksson Ahnfelt