Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tatueringar som rör upp starka känslor

/

Annons

Linnéa Sjöberg, bördig från Strömsund, har efter examen från Konsthögskolan i Stockholm ägnat sig åt performance med en mobil tatueringsstudio, "Salong Flyttkartong". Nu har hon kommit ut med en bok som i foton och blogginlägg dokumenterar verksamheten med tatueringsstudion. I oktober 2013 såg jag Sjöbergs installation med ljud, filmloopar, tidningar och kartonger på Gamla Tingshuset i Östersund. Den hade satts in i stället för en tatueringsperformance som hade hindrats eftersom den betraktades som otillåten tatueringsverksamhet. Ett brev i boken beskriver detta ärende. Installationen kommenterade detta och gjorde en av beslutsfattarna, Länskulturens chef Ingrid Printz, till en del av konstverket.

I samband med installationen intervjuade jag Linnéa Sjöberg. Det här är en ganska nyttig erfarenhet att ha i bakhuvudet när jag går igenom boken som annars kan vara svår att sätta in i ett sammanhang, utan en förklarande eller analyserande text. Fast å andra sidan bevaras på detta sätt en del av performancekonstens direkta tilltal.

När performancekonsten är som bäst förenar den det psykologiska med det perceptuella, det konceptuella med det praktiska, tanke med handling. Linnéa Sjöbergs tankar och koncept cirkulerar mycket kring klass och kön. Hon dekonstruerar verkligheten, föremål och symboler sätts in i ett nytt sammanhang vilket får betraktaren att reflektera över deras innehåll och mening. Omslaget på boken har en kvinnobyst exponerad, något som brukar associeras med ett sexuellt innehåll. Men ser man efter finns där en plastikkirurgs markeringar inför en operation. Här är vi alltså inne på ett medicinskt område, eller möjligen något som syftar till ett feministiskt budskap.

Ser man sedan till innehållet finns här en hel del sex, som en variant på symbolen med den självätande ormen Ouroborus. Symbolen återfinns i såväl de nordiska sagorna som inom hinduismen och det gamla Egypten. Den står för idén om oändlighet och för universums cykliska natur. I Sjöbergs version är svansen utbytt mot ett manligt könsorgan, vilket ger andra tolkningsmöjligheter.

Tatueringar har ju av tradition en ganska låg status, men här har en förändring skett under senare år. Detta vittnar exempelvis TV-dokumentärserien "New York Ink" om. En tatueringsstudio på en exklusiv adress utför tatueringar på människor med god social status. De verkar ha bytt ut ett begär att ha vackra målningar på väggen mot att vilja ha dem på huden. Sjöbergs tatueringar är mer enkla, direkta, och spontana. De har på en estetisk nivå tagits ned till en opolerad källarmiljö, tillbaka till det oppositionella underdog-perspektivet på tillvaron. Samtidigt är allt psykologi, det är konstprojekt och ingen kommersiell tatueringsverksamhet utan spontana tatueringar vid speciella tillfällen. Begreppen ställs på ända och orsakar förvirring, starka känslor och reflektion, något som de många blogginläggen och breven i boken vittnar om.

Annons