Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tar public service order från politiker?

Annons

I går kunde vi höra av SVT att de i sitt eget program Rapport valt att ändra ett inslag dagen före valet efter påtryckningar från Fredrik Reinfeldts stab.

Det handlade om ett inslag där skolans negativa utveckling under alliansregeringens tid vid makten uppmärksammades. De två reportrarna som gjort inslaget uttalade sig i SVT med kritik både mot politikerna och sina egna chefer.

SVT beskriver det själva som en brottningsmatch över telefon mellan redaktionen och personer från både utbildningsdepartementet och Reinfeldts pressfolk. Argumentationen från allianspolitikerna var att det inte kunde sändas ett sådant kritiskt inslag en halvtimme innan SVT:s slutduell mellan Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven.

Tio minuter innan inslaget skulle sändas ändrades det alltså på direkta order från Rapports ansvarige utgivare. Man lade till en avannons där man poängterade att skolresultaten sjönk även under den senaste socialdemokratiska regeringen. Reportrarna själva ansåg att detta var nog tydligt i inslaget från början.

Det är inte särskilt relevant i detta fall vad som var rätt och fel i frågan om skolans negativa spiral. Det relevanta är att oberoende public service väljer att ändra ett inslag efter påtryckningar från politiker, och att regeringen lägger sig i hur public service sköter sin granskande journalistik mitt i brinnande valrörelse. Det kanske bara är ett isolerat fall det handlar om, men om dessa tendenser över huvud taget finns inom public service är det oerhört allvarligt. Detta kräver en ordentlig utredning.