Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk på barnen i skolbeslutet!

Annons

Nu har oppositionen i Krokoms kommun kraftfullt tagit upp kampen om framtiden förskolorna i två byar, Västbygden och Ytterån. Och åter är det oppositionsrådet Rolf Lilja (S), själv hemmahörande i Västbygden, som är drivande. På fredag ska ett extra kommunfullmäktigemöte sålunda åter besluta om skolornas vara eller inte vara. Fram till dess ska en skyndsamt hopsnickrad ny budget sättas ihop för att sedan omgående klubbas genom på fullmäktigemötet. Allt för att hinna i tid till skolstarten.

Låt oss ett ögonblick reflektera över både kända och förmodade konsekvenser av ett tänkt beslut om att skolorna ska behållas. Den uppenbara fördelen blir att två byar i kommunen kan fortsätta ha sina byskolor kvar. Eleverna slipper till stor del skolskjutsas till grannbyn - vilket i dessa båda fall innebär avstånd på mindre än en mil, dvs. 10 min bussresa. Sett ur ett perspektiv inom eller utanför kommunen är dessa avstånd nästan försumbara.

Men hur påverkas undervisningen och eleverna på de berörda skolorna? Tyvärr är det så att eleverna är de riktiga förlorarna i denna tävling. De drabbas nämligen direkt genom att de:

• får färre lärare per elev.

• blir färre elever per årskurs, i vissa fall helt ensamma.

• får färre kompisar på skolan.

Allt tyder dessutom på att, för att få ihop lärarresurser och kompetenser, kommer enskilda lärare att tvingas hantera extremt stora åldersspann (F-6) och viss tid agera ensamma lärare/vuxna på sin skola. Detta innebär mycket olyckliga och, enligt vår mening, oacceptabla förhållanden ur både säkerhetssynpunkt och lärarnas möjlighet att ge eleverna en god och invidanpassad undervisning.

Det man kanske inte omedelbart tänker på är att även övriga skolor och möjligen andra delar av kommunens verksamhet påverkas av beslutet. Eftersom det enligt kommunens beräkningar innebär en merkostnad på 1,5 miljoner kronor årligen att hålla de två skolorna öppna måste i detta fall motsvarande pengar hämtas från andra skolor eller verksamheter. Vad detta innebär i form av lägre bemanning och sämre service kan vi i dag bara gissa oss till.

Sammantaget innebär en utebliven skolsammanslagning en nästan osannolik kombination av både dyrare och sämre undervisning - till elever i halvtomma skolklasser. Ekonomiska och kunskapsinriktade perspektiv talar alltså båda för en skolsammanslagning. Mot detta står ett prestigebaserat perspektiv, ivrigt marknadsfört av några få, där byskolorna måste behållas - kosta vad det kosta vill. Vår samvetsfråga till er politiker som ska rösta i frågan blir: vilket perspektiv styr din röst?

Föräldrar i Alsenbygden

Peter Novak, Micke Carlsson, Nna Andersson, Mikael Johansson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel