Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tänk om godsen kunde prata

Annons

De stora avstånden i vårt län gör att vi har landets mest förgrenade vägnät. Räknat per invånare finns det inget annat län som har så många mil landsväg. Men det vägs inte in när pengarna i den nationella transportplanen fördelas. Då utgår man nästan helt från antalet invånare. Man kan tycka att det är logiskt att satsa där det bor mest människor, men om man menar allvar med att hela Sverige ska leva är det en fördelningsmetod som är helt förkastlig, fullständigt förödande för infrastrukturen i glesbebyggda områden. I ett turistlän som vårt slår den extra hårt.

Den plan som presenterades i tisdags följer det gamla mönstret. Av 522 miljarder hamnar 500 miljoner i Jämtlands län. Det positiva utgörs av en summa som är avsatt för järnvägssträckan vid Stora Helvetet, mellan Storlien och Riksgränsen. I övrigt finns inte mycket att glädjas åt. De värsta flaskhalsarna kommer att bli kvar: sträckan mellan Lockne och Pilgrimstad på E 14 och mellan Rätan och Ytterhogdal på E 45.

Men ännu viktigare, inte minst ur miljösynpunkt, vore en upprustning av järnvägen. En kraftfull satsning på Mittbanan mellan Sundsvall och Trondheim via Östersund, skulle kunna bli en injektion för hela regionen. Värdet av ett hyfsat snabbt pendeltåg som knyter ihop arbetsmarknaderna i Östersund och Åre går knappt att föreställa sig. En elektrifiering av Meråkerbanan som gör förbindelsen med Trondheim någorlunda anständig är äntligen på gång. Men det tar för lång tid. Norska stortinget har avsatt pengar för perioden 2014-2023, men arbetet måste snabbas på.

Opinionsmässigt är det en ojämn kamp. Hur många röster vinner man på löften om en storsatsning på dubbelspår för att förhindra Ostkustbanan från att kollapsa? Inte tillräckligt många, även om det går att visa att tillväxten i Norrland skulle stiga som en raket om flaskhalsarna i godstrafiken försvann. Det är som en företagare sade: "godsen pratar inte, men det gör alla som vill ha tunnelbana i Stockholm".