Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågtransport riskerade EU-ministrarnas liv

22 juli förra året lastades en buss på ett tåg mellan Östersund och Åre. I bussen fanns deltagare, politiker och tjänstemän, från en miljökonferens i Östersund som skulle till EU-mötet i Åre. Men resan hade kunnat få ett slut med förskräckelse visar en utredning från Trafikverket.

Det är bara en av många incidenter utefter länets järnvägsspår.

Annons

Mer än tio händelser, som inneburit någon form av incident eller fel, har inträffat i järnvägstrafiken i Jämtlands län under de senaste ett och ett halvt åren. Bland annat urspårningar, flera tillbud med elspänning och brandtillbud på tåg.

En av de mer spektakulära händelserna är en resa mellan Östersund och Åre förra sommaren, där personer transporterades på en specialvagn, den jämtländska uppfinningen Flexiwaggon. Transportföretaget som genomförde resan saknade de tillstånd som krävdes.

Miljökonferensen ägde rum dagarna innan EU:s ministermöte i Åre. Avslutningen på konferensen var tågresan, som skulle visa upp den miljövänliga uppfinningen. Med på bussen som transporterades på vagnen var ett 40-tal personer, bland andra en representant från ekonomi- och finansdepartementet i Aten, Jämtlands landshövding Britt Bohlin, miljöpartiets kommunalråd Karin Thomasson, en tjänsteman från Estland och Maria Söderberg, kommunalråd i Krokoms kommun.

Tåget var klassat som specialtransport just för att den särskilda transportvagnen var påkopplad. Men tåget gick utan avrop att tågläge skett och utan beslut om transporttillstånd från trafikledningen.

Av utredningen framgår att specialvagnen har ett långt inre axelavstånd som innebär att växlar kan gå om under vagnen vid korta spårledningar. Specialtransporten innebar också att ett antal spår inte fick användas på grund av den överskjutande lastprofilen som vagnen har.

– Nej, det här har jag inte hört talas om. Det enda problem vi upplevde var att det var trassel att komma iväg och vi kom iväg två timmar senare än planerat, säger Britt Bohlin, landshövding.

"Under andra olyckliga omständigheter kunde konsekvensen av att tåget medförde specialtransport blivit fatala" står det i konsekvensanalysen. Ett exempel som nämns är ett tågmöte i Mörsil. På grund av det långa axelavståndet hade en växel kunnat gå om under tåget med urspårning som följd. Tåget kördes också på förbjudna spår i Järpen och Undersåker. Det hade kunnat orsaka att tåget hade kunnat ta i föremål utefter tågbanan.

Trolig orsak till det hela, som konstateras i utredningen, kan vara att föreskrifterna om det som krävs för specialfordon är otydliga samt att det aktuella järnvägsföretaget saknar rutiner för att säkerställa att det finns tillstånd för specialtransport.

Det pågår ett projekt inom Trafikverket, tidigare Banverket, för ska göra processen med specialtransporter enklare och tydligare, därför beslutades inte om ytterligare åtgärder efter det som hänt.

Andra brister som konstateras är bland annat att det inte fanns några instruktioner för nödläge, att det saknas möjligheter att utrymma bussen då det inte gick att öppna dörrarna när den stod på vagnen, att tåget fördes fram som godståg, att det saknades tillstånd att transportera människor samt att busschauffören inte hade möjlighet att kontakta lokföraren under resan för att han inte hade ett telefonnummer till denne.