Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågresa kunde ha spårat ur – långa vagnar lurar rälsväxlar

Specialtåget hade inte tillstånd att frakta människor utan enbart gods. Det var bara ett av flera misstag som gjordes när en busslast med delegater fördes med tågvagnen till EU-mötet i Åre.

– Det hade kunnat bli en ovillkorlig urspårning, konstaterar utredaren Göran Hansson.

Annons

LT avslöjade på måndagen att specialtransporten med tåg med delegater till energiministermötet i Åre förra sommaren hade kunnat sluta riktigt illa.

En utredning av Transportstyrelsen pekar på flera misstag som hade kunnat bli ödesdigra.

– Problemet var att järnvägsföretaget missade att avropa att det var en specialtransport, säger utredaren Göran Hansson till LT.

Vagnen som lastades på tåget krävde specialtillstånd. Det tillståndet fanns också, men när väl ekipaget rullade från Östersund till mötet i Storlien var de ansvariga för trafikledningen helt ovetandes.

– Trafikledningen hade ingen aning om att vagnen gick på tåget.

Dessutom var vagnen lastad med en buss och i bussen satt politiker, tjänstemän och andra på väg till en miljökonferens i Åre.

– Det här specialtransporttillståndet medgav inte transport av resande utan bara gods. Det står tydligt i tillståndet. Där har man också missat från transportföretaget.

Ett av de allvarligare misstagen var att tågvagnen var ovanligt lång och att trafikledningen inte kände till detta.

– I värsta fall , eftersom den här vagnen är så lång, kan en växel automatiskt läggas om under vagnen. Det var 21 meter mellan hjulen och när vagnen blir tillräckligt lång uppfattar anläggningen som att tåget tar slut och så läggs växeln om.

De bakre hjulen kan alltså kopplas över till ett annat spår medan de främre är kvar på de gamla spåren?

– Ja, och då sker ovillkorligen en urspårning.

Samtidigt konstaterar Göran Hansson att den här typen av incidenter; missade avrop och missförstånd kring regler vad gäller specialtillstånd på järnväg, blir allt vanligare.

– Det har tillkommit fler och fler små och mellanstora järnvägsföretag. Är man då ett litet järnvägsföretag, som de här är, så kanske man inte har resurser att hålla reda på alla grejer. Det funkade ganska bra när vi bara var SJ eller Green Cargo.

Nu kommer också regelverket att ses över vad gäller specialtransporter vilket välkomnas av utredare som Göran Hansson.

– Våra regler för specialtransporter inte är helt lätt att tyda. De är ganska luddiga.

LT har sökt det aktuella järnvägsföretaget för en kommentar, utan att ha lyckats.