Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågpassagerare vaknade i Örnsköldsvik skulle till Duved

Vagn med 38 passagerare kopplades på fel tåg. "Trodde det var ett skämt".

Annons

För en del av passagerarna som stigit på tåg 92 från Göteborg till Storlien blev det ett minst sagt bryskt uppvaknande på fredagen, skriver allehanda.se.

– Vid tio över fem på morgonen knackade det på kupédörren, konduktören berättade att det blivit en felkoppling i Sundsvall och att vi skulle vara framme i Örnsköldsvik om 25 minuter, säger en av resenärerna.

– Vid den tiden är man ju lite i dvala. Många trodde nog att det var ett skämt eller någon sorts övning, säger resenären vars slutdestination var Duved, med egentlig ankomsttid klockan åtta på morgonen.

I stället blev det, efter väntan i Örnsköldsvik, tågresa tillbaka till Sundsvall och därefter buss mot Jämtland.

Bussen avgick från Sundsvall vid åttatiden och till Duved beräknas det ta fem timmar.

– Jag ska tillbringa helgen hemma med familjen. Vi förlorar en halv dag på grund av detta – det känns som ett lotteri att åka med SJ. Många känner nog att "SJ har lyckats igen", att det alltid är någonting, säger passageraren.

Från SJ:s sida beklagar man det inträffade.

– Det som skett beror på den mänskliga faktorn. En av vagnarna har inte kopplats om utan fått följa med tåget till fel destination, säger Elina Yli-Torvi vid SJ:s pressavdelning.

– Inledningsvis var tanken att vi skulle ordna med buss för att resenärerna skulle kunna åka vidare till sina slutdestinationer från Örnsköldsvik. Men busstillgången hos leverantören var inte så god, vilket gjorde att vi hänvisade resenärerna till SJ:s snabbtåg till Sundsvall där de sedan bytt till buss för att åka mot slutdestinationerna, säger Elina Yli-Torvi.

Passagerarna kan dock räkna med att ersättas.

– De har fått frukost och under dagen kommer vi kontakta de som drabbats. Vi kommer föra en dialog och kompensera dem, det handlar om totalt 38 personer, säger Elina Yli-Torvi och tillägger att resenärerna i fråga även själva kan kontakta SJ.