Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget värt mer än en satsning

Annons

I går firade den borgerliga alliansen sin åttonde födelsedag med att åka tåg mellan Stockholm och Linköping. Och kommer tåg, kommer satsning: i höstbudgeten finns 55 miljarder till nya järnvägar och underhåll, meddelade de fyra partiledarna.

Det ska bli ny räls mellan Järna och Linköping, och så påbörjas bygget av dubbelspår mellan Borås och Göteborg. Det är glädjande att regeringen vill satsa på att bygga ut järnvägsnätet, särskilt med tanke på den tidigare svala inställningen. Finansminister Anders Borgs har exempelvis sagt att Sverige överinvesterat i tågnätet.

Den största satsningen någonsin, har alliansen till och med valt att kalla det. Men å andra sidan brukar de bre på när de pratar järnvägssatsningar. När man skrapat på ytan har de dock visat sig vara tunnare än regeringen velat få dem att framstå. Tåg är ändå efterfrågat, av industrin, miljövännerna, resenärerna och oppositionen.

Tågresandet hade ökat dubbelt så mycket som Trafikverket beräknat mellan 1997 och 2010 och järnvägen är värd mer än en satsning, som KDU:s ordförande Aron Modig klokt resonerade i går: ”Jättepositivt att det läggs pengar på infrastruktur. Men är skeptisk till att man slår sig på bröstet för självklarheter”, skrev han på Twitter.

Ulf Adelsohn, SJ:s före detta ordförande, har också ett annat synsätt. När han fick sparken från jobbet 2011 sa han att järnvägen är en nationell nyttighet, som dessvärre blivit lekstuga för politikerna.

Från tillfällig satsning till nationell nyttighet är steget trots allt långt. Då krävs en helhetssyn som innefattar hela landet och alla delar av kedjan, från operatör till underhåll och anläggningsarbete. Att genomföra återförstatligandet av järnvägsunderhållet, som riksdagen beslutat om, är ett viktig steg för att få ordning i det nyliberala experimenthuset.

Annons