Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågbolagens ekonomi spårar ur

Från 70 till 40 kilometer i timmen och en kostnadsökning på 9 miljoner kronor.
Trafikverkets säkerhetsåtgärd på järnvägssträckan mellan Hoting och Forsmo får järnvägsoperatörerna att kräva myndighetens ekonomiska ansvar.

Annons

I december spårade ett godståg lastat med timmer ur på den tolv mil långa järnvägssträckan mellan Hoting och Forsmo. Godståget kördes av järnvägsoperatören Hector rail. Vid inspektion av sträckan efter urspårningen upptäcktes att det fanns en hel del skador på järnvägen, och att tågen därför inte kunde köras så fort. Så av säkerhetsskäl beslutade Trafikverket att sänka hastigheten på sträckan, från 70 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen.

Det har Mats Nyblom, vd för Hector rail förståelse för. Men han ifrågasätter hur felen inte hade upptäckts tidigare.

– Det är Trafikverket som står för bristande kompetens, det är ju uppenbart. Sådana här fel i järnvägen sker inte från en dag till en annan, säger han.

Den sänkta hastigheten kommer enligt Mats Nyblom att kosta företaget 9 miljoner kronor på grund av att det numer tar sådan tid att köra sträckan.

– Och de pengarna anser jag att Trafikverket ska stå för, säger han.

Trafikverket för en diskussion med de berörda företagen om de ökade kostnaderna, bland annat om en förändring av banavgiften.

Men hur ser du på det här att Hector rail anser att Trafikverket ska betala deras ökade kostnader på grund av hastighetssänkningen?

– Att vi skulle stå för kostnader tycker jag man kan jämföra med att man köper en tv för 5 000 kronor. Så lämnar man tillbaka den för att man inte är nöjd och får då 1 000 kronor tillbaka, säger Ingemar Frej, chef vid Trafikverket, region Mitt.

Järnvägssträckan kommer att rustas upp. I höst räknar Trafikverket att hastigheten ska vara tillbaka på 70 kilometer i timmen igen.