Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågavgång – var god dröj

Tågen var mer försenade än vanligt i sommar. Endast sju av tio tåg kom i tid till centralstationen i Östersund i juli.

LT berättade redan i augusti att tågtrafiken har gått ovanligt knackigt sommaren 2014. I juli blev närmare 13 procent av tågen i landet inställda eller försenade med över fem minuter. För tågresenärer som skulle till och från Östersunds centralstation var det ännu värre då över 30 procent eller var tredje inte höll tidtabellen.

Enligt Trafikverket ska juliproblemen till stor del ha berott på att järnvägsnätet slogs ut av det extremt varma vädret vilket det inte är rustat för.

Även i juni var punktlighet sämre än vanligt men till skillnad från juli månad så berodde det till stor del på tågstrejken i södra Sverige.

Trafikverket flaggar nu för att punktligheten ska bli bättre och öka från 90 procents punktlighet till 95 procent 2020 (räknat som ankomsttid plus fem minuter). I grunden handlar det om ett pågående arbete som Trafikverket kallar för Tillsammans för tåg i tid.

– Den långsiktiga trenden för punktligheten är svagt uppåtgående. 9 av 10 tåg går i tid. Det går i rätt riktning men det går för långsamt och järnvägens system är fortfarande känsligt för störningar, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Men det är enligt myndigheten för tidigt att kunna se tydliga förbättringar i punktligheten.

– Det handlar både om snabba och mer långsiktiga åtgärder som vi arbetar med både enskilt varje aktör och tillsammans i branschen, säger Gunnar Malm. De sex effektområdena som branschen ska arbeta mer ingående med är infrastruktur, avgångstid, fordon, från utland, banarbete och obehöriga i spår.