Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tåg på Inlandsbanan ska drivas med biogas

Inlandsbanans nya chef, Otto Nilsson, har stora framtidsplaner för "sin" järnväg.

– Det kanske mest intressanta är att börja köra motorvagnar på biogas säger han. Inlandsbanan tittar också på andra bränslen till sina tåg.

Annons

Otto Nilsson är 47 år och kommer från Stockholm. Han började sitt jobb som ny vd för Inlandsbanan 5 maj i år. Tidigare jobbade han som avdelningschef på Statens haverikommission och före det hade han olika uppdrag för Stockholms tunnelbanetrafik.

Nilsson vill att man ska börja utnyttja Inlandsbanan till att frakta virke som går att använda till biogas.

– En tredjedel av Sveriges produktiva skogsmark finns på en radie inom fem mil från Inlandsbanan. Varför då inte utnyttja det och göra biogas av den skog som är lämplig att använda och som finns utanför tågfönstret. Om vi rent teoretiskt skulle använda en del av virket till biogas skulle vi kunna köra 2000 tåg om året till någon anläggning i södra Sverige

I morgon, onsdag, kommer Otto Nilsson med delar av biogasgruppen från Östersunds kommun att åka till Linköping för att titta på en motorvagn som är konverterad till biogas. Tanken är att den motorvagnen ska kunna trafikera delar av Inlandsbanan om man får loss den till rätt pris.

– Det är en intressant möjlighet men många frågetecken återstår, bland annat om det finns bränsle att tillgå.

En annan idé som ledningen för Inlandsbanan har är att vintertid frakta skidturister från södra och västra Sverige upp till Vemdalen och andra skidorter i banans närhet. Det skulle bli ett komplement till tågresorna upp till Åre-Storlien.

Otto Nilsson säger att Inlandsbanan är en nationell järnväg som hela Sverige har nytta av.

– Ta bara tågurspårningen i Grötingen utanför Bräcke. Då blev det helt stopp i trafiken på norra stambanan och då kunde tågen ledas om och köra vissa sträckor på Inlandsbanan i stället. Det gjorde att förseningar och andra problem kunde förhindras.

Men Nilsson säger också att det behövs en del upprustningar för Inlandsbanan.

– Vårt trafikledningssystem är gammalt och behöver bytas ut. Nu finns det nya metoder baserade på GSM-teknologi, som gör att det går att få ett nytt ledningssysten till helt andra priser än tidigare. Vi har fått 70 miljoner kronor av regeringen för att påbörja moderniseringen, men vi skulle behöva 250 till 300 miljoner till per år för att rusta upp hela banan till normalstandard. Underhållet för Inlandsbanan har varit eftersatt under många år.

Under fjolårssäsongen gjordes det 18000 turistresor på Inlandsbanan. Sedan tillkommer all frakttrafik och den reguljära trafiken mellan Östersund och Sveg som fraktar skolelever och andra resenärer som pendlar under veckosluten.

Att intresset för Inlandsbanan är stort just nu visar bland annat den riksdagsdebatt som pågick under några timmar i fredags. Där debatterades olika lösningar för banans framtid och Otto Nilsson var med som åhörare.

– Alla talare, oavsett partitillhörighet var överens om att Inlandsbanan är viktig. Det gör att man ser med stor tillförsikt på framtiden, säger han.