Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenska filmhösten – i avtalets skugga

/
  • Filminsitutets vd Cissi Elwin Frenkel vid presentationen av höstens filmer. Foto: Maja Suslin/Scanpix
  • Tema Buskis. Svante Grundberg i ”Göta kanal 3” som får premiär på juldagen. Foto: Anders BirkelandBjörn ”Pölsa” Starrin och Tuva Novotny i ”Bröllopsfotografen”, Ulf Malmros film. Foto: Ulf Malmros
  • Kan uppföljaren ”Flickan som lekte med elden” upprepa den makalösa ”Män som hatar kvinnor”-succén? Foto: Knut Koivisto

Det hotade Filmavtalet kastade en kall skugga över presentationen av höstens svenska filmer.

Filminstitutets vd Cissi Elwin Frenkel kräver nu hundra nya miljoner till svensk film.

Annons

Svenska filmframgångar har ett pris, och enligt Cissi Elwin Frenkel är det priset etthundra miljoner kronor. Det slog hon fast när Filminstitutet traditionsenligt presenterade den svenska filmhösten.

Mellan augusti och juldagen väntar drygt tjugo premiärer på allt från bred komik till festivalfilmer med hög konstnärlig profil.

Det nuvarande Filmavtalet, som reglerar hur ny svensk film ska finansieras, löper ut efter år 2010. I september i år ska enmansutredaren Mats Svegfors presentera ett nytt avtal, men han har redan aviserat att det är svårt att hitta en färdig lösning.

– Det här är en avgörande höst för svensk film, säger Cissi Elwin Frenkel.

– Filmen står stark, både publikt och konstnärligt, och det är ingen slump. Svenska filmare har både kunskap och vilja, men de behöver vettiga resurser. Det handlar om pengarna, pengarna, pengarna. Det behövs ytterligare minst hundra miljoner kronor till svensk film.

Men pengarna är svåra att få fram under rådande lågkonjunktur. Det troligaste är att det nuvarande avtalet förlängs i ett år medan branschen hoppas på bättre tider.

Höstens filmer är mer än tidigare uppdelade i två kategorier: Det breda, publikdragande - ”Göta kanal 3” och de två nya ”Millennium”-filmerna – och det smala, konstnärliga som siktar på prestigetunga festivaler – ”Apan”, ”Man tänker sitt”, ”Flickan”.

I mellanskiktet är det tunnare, och det är ett tydligt tecken på en ”Elwindoktrin” i svensk film. Cissi Elwin Frenkel sade redan när hon tillträdde för tre år sedan att den renodlingen är den enda framkomliga vägen för svensk film.

– Ja, det här är effekten av vårt nya stödsystem, men det är filmkonsulenterna som ger stöden, inte jag. Festivalfilmerna gör Sverige till ett spännande filmland, och samtidigt måste vi ha filmer som når ut till publiken.

Mer läsning

Annons