Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svävar inte som originalet

Trots att bokstavskombinationen DS i modellbeteckningen anspelar på Citroëns klassiska DS-modeller från 1950-talet så är nykomlingen DS3 definitivt ingen retrobil. Även om den ser kul ut med sin lite udda design och olika färgkombinationer. Av gamlingens nästan svävande åkkomfort finns inte ett spår.

Annons

DS är faktiskt ingen kryptisk förkortning utan en liten fransk ordlek. I talspråk blir det "déesse" vilket betyder gudinna. Och säkert kände man sig som en gudinna i baksätet på en DS19 eller DS20 när den svävade fram på sin gashydrauliska fjädring. Bilen var full av ny och banbrytande teknik och hade exempelvis strålkastare som svängde med rattrörelserna - det som konkurrenterna introducerar först nu. Mer än 50 år senare!

Det är länge sedan Citroën var teknikledande och bröt ny mark och nya DS3 är inte ens först med tvåfärgad kaross. Men det är en modern, kaxig och för sin storlek förhållandevis rymlig bil. Dessutom underhållande att köra.

Olika färger

Idén med den avvikande färgen på tak och ytterspeglar har man snott från Mini. Och apropå Mini så sitter det likadana motorer i Mini Cooper S och Mini Clubman som i Citroën DS3 - BMW och PSA bygger nämligen de här bensinsnurrorna på 1,6 liter i ett gemensamt och mycket framgångsrikt motorprojekt.

Motorn finns med flera olika effektuttag. I provbilen sitter en 150-hästarsmaskin som väl tillgodoser kraven på både prestanda och driftekonomi.

Samma maskin finns med 120 hästkrafter och till detta kommer förstås ett par dieselalternativ på 90 respektive 110 hästar. Den sexväxlade manuella lådan är så nära perfektion som bara det går. Vem kunde tro detta om en fransk bil för, säg, tio år sedan?

Bra sittkomfort

Sittkomforten klår det mesta i klassen. Här når DS3 i alla fall delvis upp till föregångaren. Men själva chassiet blir stötigt på dåligt underlag och drar lite vanära över varumärket DS. Minns dåtidens reklamslogan - "ni flyger inte, det bara känns så".

DS3 har till skillnad från basbilen C3 bara två dörrar, men det går ändå rätt bra att krångla sig in i baksätet. Men rymligt och bekvämt? Nej, det kan man inte säga.

Citroën kommer förstås att spinna vidare på DS-tråden. Det kommer så småningom både en DS4 och DS5, som alltså blir lite mera spännande och lyxiga versioner av C4 och C5. Fast så spännande som originalet, den klassiska DS-modellen, blir de nog aldrig.

Annons