Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att upptäcka svarta bussar

Enligt Statens transportforskningsinstitut är svart den farligaste färgen på ett fordon. Ändå valde Länstrafiken att måla sina nya bussar svarta i fronten. Många trafikanter har reagerat på hur svårt det är att upptäcka bussarna när de kommer på mörka vägar.

Annons

Den svarta färgen framtill på Länstrafikens bussar har upprört många av länets trafikanter. Några som hört av sig till Länstidningen menar att bussarna rent av är trafikfarliga eftersom de inte syns på mörka vägar.

– Helt plötsligt möter man ett par lysen som kommer emot en. Själva bussen är omöjlig att upptäcka, säger en bilist som har suttit med hjärtat i halsgropen många gånger den senaste tiden när han mött de nymålade bussarna som kom ut i trafiken för någon månad sedan.

– Varför inte måla bussarna i någon självlysande färg så de syns ordenligt när de dyker upp på smala granskogsvägar? Då skulle mötena kännas mycket tryggare än nu, säger han.

Per Söderberg, som är länsordförande i NTF, säger att färgvalet är märkligt.

– Här gör vi allt för att trafikanterna ska synas bättre i trafiken, med färgglada västar på bland annat motorcyklister och gångtrafikanter. Då verkar det konstigt att länstrafiken gör tvärtom och målar bussarna svarta. Det rimmar dåligt med den trafiksäkerhet vi jobbar med att förbättra, tycker Söderberg.

Även polisen har synpunkter på den nya färgsättningen.

– Är det så att trafikanterna upplever att de inte upptäcker bussarna i tid på grund av den svarta färgen så är det naturligtvis olyckligt, säger Patrik Filén, som är biträdande närpolischef.

– Vi inom polisen kan naturligtvis inte uttala oss om själva färgvalet och bussarna är ju besiktade och godkända med den svarta färgen. Det är bara att hoppas att inte några olyckor kommer att ske på grund av att inte någon trafikant upptäcker bussarna i tid.

Inte ens chaufförerna är nöjda med de svarta fronterna på deras bussar. Kurt Österhof kör sträckan Östersund-Brunflo.

Jag håller med dem som tycker att bussarna är svåra att upptäcka. Många passagerare klagar när de kliver på bussen, de tycker inte att de sett den i tid.

Österhof säger också att han vet om flera i bussbolagets ledning som inte heller tycker om den svarta färgen.

På Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, säger Sven-Olov Lundkvist som forskar om synbarhet, att svart färg på en buss är det sämsta man kan välja.

– All forskning visar att klara färger, helst gula, är de som synts bäst. Visst kan en svart front se häftig ut, men är samtidigt den mest trafikfarliga.

Vd:n på Länstrafiken, Nils Harvard håller inte med om kritiken.

– Det finns inga regler som säger att en buss inte får vara mörk framtill. Förutom strålkastarna så syns ju de digitala siffrorna upptill på fronten.

– Jag tycker inte att det här är något stort problem.

Harvard berättar att det var en tillsatt grupp inom Länstrafiken som kom fram till hur de nya bussarna skulle se ut och att han är jättenöjd över resultatet.

– För första gången har vi en enhetlig målning på alla Länstrafikens bussar.

Annons