Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svåra val på Apberget

/
  • Alla i den nya klassen  ska berätta om sitt namn  och var det kommer ifrån. Pappa Peneios  (Jakob Stefansson)  får förklara för Dafne  varför hon är döpt efter en grekisk nymf.
  • Skräckblandad förtjusning. För Dafne (Ellen Hennig) och Jenny (Ingrid Meling Enoksen) är det både läskigt och spännande att börja sjuan.
  • Regissören Johan Bernander beskriver ”Apberget” som en allvarlig pjäs med mycket men lågmäld humor.

Sticka ut eller passa in? Gå sin egen väg eller följa dom andra? Det är frågor som ställs i Jämtlands läns teaters nya ungdomspjäs "Apberget".

Annons

"Apberget" ska spelas för elever i grundskolans årskurs 6 till 9. Kommande fredag är det premiär på Parkskolan i Östersund, och på Parkskolan har också Sigyn Stenqvist, som står för scenografi och kostym, varit och gjort research.

– Framför allt har jag tittat på kläder. Tagit reda på hur ungdomar klär sig just här och just nu.

Vi får en kort förhandstitt och när Nils Dernevik studsar in på scenen som fotbollslöftet Kevin, med nedhasade jeans och gummisnoddar kring byxbenen, kan vi konstatera att researchen har fungerat. Barcelonafansen i nian på Park kommer garanterat att känna igen sig i Kevin och hans stil.

Om utanverket är helt 2009 så är pjäsens budskap och de frågor den ställer desto mer tidlösa. Det handlar om sådant som ungdomar har brottats med genom hela världshistorien – att växa upp och växa isär, att hitta sig själv, att välja väg i livet.

– Fast i dag är det förstås svårare än någonsin förut. Ju fler alternativ man har desto svårare blir det att välja, konstaterar Johan Bernander som regisserar.

Han har jobbat med barn- och ungdomsteater i över 30 år och är påtagligt förtjust över att få en pjäs av Anders Duus, en av landets mest uppmärksammade dramatiker just nu, att bita i.

Han är också stolt över att få arbeta på Jämtlands läns teater, i en tradition efter senaste två ungdomspjäserna "Dan då Dan dog" och "Förödelsedagsbarnet". Vi här uppe har nog inte förstått riktigt hur bra de var och hur mycket uppmärksamhet de väckt i övriga landet, menar han.

– Att ta vid här känns både uppfordrande och stimulerande. Men vi ska fortsätta visa att man kan göra världens bästa teater i det som ser ut som periferi. Stockholm behöver inte vara centrum. Centrum skapar vi där vi är.

I centrum av föreställningen "Apberget" står bästisarna Jenny (Ingrid Meling Enoksen) och Dafne (Ellen Hennig). De börjar sjuan och allt förändras. De hamnar i olika klasser och får nya roller.

Jenny, som förut stått i skuggan av den starkare Dafne, blir bekräftad av att plötsligt stå i centrum i det nya gänget. Dafne väljer att gå sin egen väg och inte vara så beroende av vad alla andra tycker.

I ungdomspjäser skildras föräldrar vanligtvis med negativa förtecken, men här finns pappa Peneios (Jakob Stefansson) som en positiv kraft, varm och kärleksfull, i Dafnes liv.

Peneios är helt insnöad på grekiska gudasagor och blir på så vis länken till den mytologiska berättelsen i berättelsen. Dafne upptäcker att det inte är så dumt att vara döpt efter en gammal grekisk nymf och ha en pappa som tror han är en flodgud. Det visar sig nämligen att skolan också är befolkad av mytologiska väsen.

– I myterna speglar vi oss. Med hjälp av dem kan vi orientera oss, säger Johan Bernander.

Tidlöst var ordet. Och helt 2009.

Åsa Eriksson Ahnfelt

Mer läsning

Annons