Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar till ledarsidan: SJ bemöter kritiken

Annons

Lovisa Arvidsson skriver den 10 april om en karta som SJ visade på ett möte nyligen. SJ: s ambition med presentationen var att med fyra budskap peka på vikten av järnvägssatsningar i norra Sverige. Det vi ville framföra är att:

# SJ anser att hastighetshöjningar måste göras på Norra stambanan så att restiden Östersund-Stockholm kan reduceras från i dag snabbaste tiden på 5 ner till 3,5 timmar.

# SJ anser att Meråkerbanan, Östersund-Åre-Duved-Trondheim måste elektrifieras på norska sidan så att SJ kan stärka Östersund som en järnvägspunkt genom att köra hela sträckan Trondheim-Stockholm med sitt snabbaste snabbtåg X2 2000.

# SJ anser att hastighetshöjningar måste göras på Ostkustbanan så att restiden Umeå-Sundsvall-Stockholm kan reduceras från i dag snabbaste tiden 6,16 ner till 3,5 timmar (Botniabanan är redan förbered för 250 km/h).

# För att kunna möta sådana standardhöjningar på banorna i norra delen av Sverige har SJ beslutat om fordonsinvesteringar och köper nya snabbtåg för 9 miljarder kronor.

För att beskriva klokheten i dessa SJ-ståndpunkter lyftes flera exempel från andra delar av Sverige och omvärlden. Mest närliggande exemplet var Botniabanan med Umeå som nordligaste ort på den numer kritiserade, kända kart-illustrationen. Exempel två handlade om Västkustbanans snabba resandetillväxt.

Exempel tre var Oslo-Stockholms utveckling och resandepotential. Inte minst underströks att flygmarknaden Umeå/Sundsvall/Östersund har 1,7 miljoner resenärer som faktiskt är 300 000 fler resenärer än flygtrafiken har på sträckan Oslo-Stockholm. SJ menar att flygtrafikens häpnadsväckande omfattning i norra Sverige gör det angeläget ur klimat- och miljöperspektiv att satsa på järnväg.

Vill man ytterligare kritisera SJ:s kartor så sticker det fjärde exemplets karta ut med Tysklands Hamburg. Den kartan illustrerar hur Öresund med Malmö-Köpenhamn kommer utvecklas till en kraftig järnvägspunkt när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2028. Öresunds-jämförelsen har bäring på den förstärkning av Sundsvall som järnvägsort som åstadkommits med hjälp av Botniabanans öppnande. Liknande effekter är vi övertygade om kan skapas för Östersund och Jämtland om Meråkerbanan elektrifieras och Norra stambanan får hastighetshöjningar.

SJ ambition med presentationen vid konferensen ”Järnvägsforum Norr” i Åre var att fler skulle se den tydliga logiken i dessa resonemang och dra slutsatser om att järnvägssatsningar i norra Sverige är nödvändiga. Vi misslyckades med uppgiften. Och vi beklagar att så mycket uppmärksamhet och energi istället riktas mot de kartor SJ använde i den härledning av bevis och argumentsunderbyggnad som användes för att påtala nödvändiga järnvägssatsningar i norra Sverige. Vi fortsätter gärna prata om de nödvändiga satsningarna i stället.

Jonas Nilsson, ansvarig Samhällskontakter, SJ AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons