Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar på ledare om illegala transporter

Annons

Svante Säwén tillskriver mig åsikter och slutsatser som han själv kallar magstarka och skamliga (LT 4/2). Det tycker jag är magstarkt. Om Säwén lyssnar på den radiodebatt han refererar till så kommer han att han höra att jag tar avstånd från illegala transporter, eller mer precist uttryckt: jag är emot illegal cabotagetrafik. Det är bara att lyssna på debatten.

Det är också känt sedan tidigare, och det framkom också radiodebatten, att regeringen kommer att presentera åtgärder mot den illegala cabotagetrafiken om knappt en månad, nämligen den första mars. Så att påstå att ingenting görs stämmer inte.

Säwén tycks mena att den av Socialdemokraterna föreslagna kilometerskatten är en lösning. Kilometerskatten, som också Miljöpartiet står bakom, höjer kostnadsläget för en bransch där marginalerna redan är små. Fyra miljarder per år räknar Socialdemokraterna med att ta in. Kostnaden för exempelvis skogsindustrin, där bland andra SCA finns, beräknas till ungefär 700 miljoner kronor årligen. Kilometerskatten kommer att göra alla transporter dyrare, det är ingen skillnad på om det är en svensk eller utländsk lastbil. Alla skall straffbeskattas. Kilometerskatten höjer inga löner för dem som kör en långtradare, så det är en dålig lösning. Det är istället en politik som kostar pengar, jobb och konkurrenskraft.

Det fria rörligheten är en grundläggande rättighet men givetvis ska lagar och regler följas. Om detta råder ingen konflikt.

Jan-Evert Rådhström (M)

(vice ordförande riksdagens trafikutskott)

Svar direkt:

Jo, regeringen tänker sig att sent omsider agera mot dagens olagligheter. Men man motarbetar alla försök att med svensk lag definiera EU:s lagstiftning så att problemen minskar. Man motsätter sig också en skärpning av EU:s regelverk i form av en social stadga som kan minska lönedumpningens problem. Låga löner är inte ett problem som Moderaterna ser det. Och man gör inget för att likställa konkurrensvillkoren mellan sjöfart, järnväg och långtradare.

Svante Säwén