Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storstilade sångförmågor i dallrande adventsljuslågor

/
  • Sanna Nielsen kunde med rösten nå de högsta tonerna, något hon skämtsamt skröt om inför sina scenkollegor. Hon visade dessutom prov på imponerande vissling.
  • I ljuskrona skrider han fram. Måns Zelmerlöw var en av de mer ombytliga gestalterna under lördagens julkonsert i Sporthallen.
  • Shirley Clamp har förmågan att bara genom att kliva på scenen sprida värme i novembernatten. Någon hon tog tillvara på, förvaltade och fördelade jämsmed kvällen.   
  • Ett krig om Måns Zelmerlöws gunst fungerade som en komisk
  • Sanna Nielsen kunde med rösten nå de högsta tonerna, något hon skämtsamt skröt om inför sina scenkollegor. Hon visade dessutom prov på imponerande vissling.
  • Sonja Aldén har rönt framgångar genom finkänslig röstkontroll. I en röd morgonrock önskar hon sig, av tomten i julklapp, allt mellan himmel och jord. 
  • I ljuskrona skrider han fram. Måns Zelmerlöw var en av de mer ombytliga gestalterna under lördagens julkonsert i Sporthallen.
  • Det ensamma ljuset varslade om första advent. Det är kanske tidigt för en julkonsert, men tiden går ju så fort.

På lördagskvällen föll snön utanför Sporthallen och julsångerna fick en förevändning att framföras. Artisterna lockade fullt hus när de gemensamt inledde årets julfirande.

Annons

Måns Zelmerlöw, Shirley Clamp, Sonja Aldén och Sanna Nielsen är namnkunniga personer som nått ut till den breda publiken via Melodifestivalen. Under november och december turnerar de tillsammans med julkonserten "Our Christmas", från Luleå i norr till Malmö i söder. Artisternas förmåga att leverera fullt ut är något som vi får ett kvitto på denna afton, speciellt när det kommer till att leverera julstämning. Direkt efter öppningsnumret bjuds vi på den omåttligt populära julsången "Stilla Natt", där titeln och tempot ger en fingervisning om hur kvällen kommer att fortskrida.

Jag upplever att det är en påkostad produktion med en ensemble som består av tolv samspelta personer. Bland instrumenten är det fiolen, cellon och tvärflöjten som sticker ut i sättningen.  Samtalet mellan låtarna, det som man populärt kallar för mellansnack, är såklart noga inövat och lämnas absolut inte åt slumpen. På vissa ställen känns det väldigt tillrättalagt och nästan plastigt. Ibland blänker de till och utvecklas nästan till spex på scenen, till publikens stora förtjusning. Ett speciellt nummer är när de tre damernas syndigt snuska fantasier om scenkollegan Zelmerlöw spelas upp i högtalaren, som att de "tänker högt". Här blir det riktigt kul, allra helst då en oberörd Zelmerlöw sjunger i ett försök att överrösta de utmanande kvinnofunderingarna av förförelsenatur.

I andra akten rullas ett stort lyckohjul in på scenen som ska slumpa fram publikens önskemål, sägs det. Efter ett par snurr på hjulet bjuds vi på ett bejublad visslingssolo av Sanna Nielsen och steppdans signerad Shirley Clamp. Klädbyten genomförs med många och jämna mellanrum, stämmorna från de rutinerade sångarna sitter förstås klockrent. En del nummer går mig dock oberörd förbi, som när Sonja sjunger någon form av modern julsång om att hon önskar sig ett kreditkort i platina och Dior-plagg. Måns hade heller inte riktigt alibi att framföra Cornelis Vreeswijks "Jultomten Är Faktiskt Död".

Överlag så bjuder kvällen på starka julsånger och jämna röstprestationer, tyvärr som en högmässa i förväntad balladform. Extranumren är självklart ett efterlängtat publikfrieri, då artisterna får glänsa med sina framgångsrika bidrag från Melodifestivalen. Under Sonja Aldéns paradnummer "För Att Du Finns" kan jag skymta en kvinna som inte kan hålla tårarna tillbaka. Det är advent.

 

Patrik Andersson

Mer läsning

Annons