Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storövning visade att alldeles för många inte fick rätt vård

Samövningen med räddningstjänsten, polisen och sjukvården på Frösö flygplats i april avslöjade otydliga roller och ansvarsområden.

Annons

Att drygt 60 procent av de som togs emot på sjukhuset riskerade att avlida ses som en mycket hög siffra.

Samverkansövningen var den första sedan Certus bildades i Östersund och där samtliga blåljusmyndigheter ingår.

Övningen behandlade en stor flygolycka på Åre/Östersund flygplats och nästan 600 personer var engagerade. Utvärderingen har gjorts med hjälp av alla övande och är mycket omfattande.

Några väsentliga punkter som lyfts fram.

• Roller och ansvar var otydliga under planeringen hos de som övade och på länsstyrelsen.

• Det tog lång tid att upparbeta formerna för hur Certus ska samverka i arbetet.

Det noteras att planeringsprocessen i sig var en övning, vilket ses som positivt.

– Arbetet med förändringar och förbättringar för att kunna lösa uppgifterna bättre pågår hos många av dem som deltog i övningen, enligt Karl-Arne Karlsson som var övningsledare på länsstyrelsen.

Övningen visade att aktörerna endast har en grundläggande förmåga att samverka på ledningsnivå så det målet uppfylldes inte.

Målet för samverkan vid en stor skadeplats är inte heller uppfyllt.

Här konstateras att ordinarie utryckningsstyrkor från räddningstjänsten, polisen och ambulanssjukvården, är vana att samverka vid normala händelser.

Men skadeplatsorganisationen vid en flygolycka är både större och komplexare än vid ”vardagsolyckor”.

Viljan att samverka fanns, men rutiner och tekniken var inte tillräckligt utvecklade.

Utvärdering av landstingets del i övningen har gjorts av Katastrofmedicinskt Centrum i Linköping.

Stabsarbetet på sjukhuset hade en mycket god struktur och beslutsfattarna var tydliga. 21 poäng av 22 möjliga.

Men på skadeplatsen fanns brister. Av totalt 17 patienter som togs emot på Östersunds sjukhus så hade 15 inte fått adekvat omhändertagande på skadeplatsen.

Det tog det 94 minuter innan första kritiskt skadade lämnade skadeområdet.

63 procent av de kritiskt skadade riskerade att avlida innan de kom till definitiv vård. ”Siffran måste anses som mycket hög”, enligt utvärderingen.

Några möjliga orsaker kan vara:

• 1:a ambulans dirigerades fel av SOS och var framme på skadeområdet först efter 40 minuter från larm

• SOS alarm var underdimensionerade

• Skadeplatsen var inte tillgänglig och säker initialt.