Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora skillnader i undervisning av modersmål i länet

Skillnaderna i modersmålsundervisning i länets kommuner skiljer sig mycket åt, när det gäller hur många berättigade elever som deltar i sådan undervisning.

I fyra av länets kommuner deltog inga elever överhuvudtaget senaste läsåret, trots att det fanns 186 elever som uppfyllde kraven för att delta.

Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att erbjuda modersmålsundervisning i ett språk om minst fem berättigade elever i kommunen begär det.

Eleverna ska redan kunna språket i viss utsträckning för att vara berättigade.

Läsåret 2009-10 deltog ingen av eleverna i Bräcke och Åre kommuner i modersmål, trots att det fanns 58 respektive 87 berättigade elever.

Inte heller i Ragunda och Bergs kommuner deltog någon av eleverna trots att 11 respektive 30 var berättigade.

I Härjedalen deltog 8 av 72 elever och i Krokoms kommun 28 av 94 elever, i Strömsund hade 41 av 123 elever modersmålsundervisning samt i Östersund 32 av 309 elever.

Uppgifterna har tagits fram av nyhetsbyrån Sirén som tittat närmare på modersmålsundervisningen i landets samtliga kommuner.