Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora skillnader i undervisning av modersmål i länet

Skillnaderna i modersmålsundervisning i länets kommuner skiljer sig mycket åt, när det gäller hur många berättigade elever som deltar i sådan undervisning.

Annons

I fyra av länets kommuner deltog inga elever överhuvudtaget senaste läsåret, trots att det fanns 186 elever som uppfyllde kraven för att delta.

Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att erbjuda modersmålsundervisning i ett språk om minst fem berättigade elever i kommunen begär det.

Eleverna ska redan kunna språket i viss utsträckning för att vara berättigade.

Läsåret 2009-10 deltog ingen av eleverna i Bräcke och Åre kommuner i modersmål, trots att det fanns 58 respektive 87 berättigade elever.

Inte heller i Ragunda och Bergs kommuner deltog någon av eleverna trots att 11 respektive 30 var berättigade.

I Härjedalen deltog 8 av 72 elever och i Krokoms kommun 28 av 94 elever, i Strömsund hade 41 av 123 elever modersmålsundervisning samt i Östersund 32 av 309 elever.

Uppgifterna har tagits fram av nyhetsbyrån Sirén som tittat närmare på modersmålsundervisningen i landets samtliga kommuner.