Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skador på Skistars nya backar

Skistars nya nedfarter har tagit stor skada av snösmältningen. Slänter har släppt och rasat på många ställen. Enligt Skistar är det värre än det brukar vara.

Annons

Årebon Helge Karlsson vandrar på fjället varje dag, alltid med sin kamera. Han har sett mycket, men han har svårt att hitta ord för vad han sett de senaste dagarna. Han är rädd att det snart inte ska gå använda vandringsleden runt Totthummeln, den så kallade Militärleden.

Hans bilder visar vilka dramatiska skador som uppstått i Skistars nya nedfarter i Björnen sedan snösmältningen drog i gång. På en mängd ställen har vattnet skurit upp nya vägar nedför fjällsluttningen och dragit med sig massor av jord, grus och sediment ner i Vikbäcken, som är känt lekområde för öring.

Bilderna gör det lättare att förstå hur det kunde bli ett helt nytt delta och en stor ny udde av sediment och lera vid Vikbäckens utlopp i Åresjön, direkt väster om reningsverket.

I måndags stötte Helge på Skistars drift- och säkerhetschef Anders Aspholm som var ute med en kollega och inspekterade skadorna. Aspholm har tidigare sagt att det brukar bli ras året efter i nybyggda nedfarter. Men nu medger han att det ser värre ut än vanligt den här gången.

– Fast det beror lite på vad man menar. Sedimenttransporten är större här än vad det brukar vara, på grund av att den typen av mark det är. Och på grund av att det gick på tok med dikena. Men det är värre än det brukar vara på många ställen.

Efter regnen de senaste dagarna har det också släppt ännu mer och karvat ut i slänter. Bland annat längs transportvägen från Viksvängen till Högåsbacken, där Helge Karlsson mötte Skistar.

Aspholm har en teori varför det gått som det gått.

– Jag tror att det beror på tjälen och sedan vart det så våldsamt varmt. När det är tjäle under så det blir ett glidlager. Det är många slänter, inte bara i våra backar, som har släppt lite här och där.

•Hade ni kunnat förebygga detta eller är det något man får räkna med om man bygger här?

–Nej, säger Aspholm. Jag tycker aldrig att man ska räkna med det, man ska alltid försöka göra åtgärder så att det inte händer.

Han tar transportvägen som ett exempel.

– Den var ritad högre upp men vi lade den så att det skulle bli så bra som möjligt. Men vi hade lite bekymmer när vi byggde den där eftersom det är en dålig sluttning att bygga i.

Skistar ska undersöka vilka stabiliseringsåtgärder som kan göras i slänten och hur de bäst kan utformas. Men det måste få torka upp lite innan de kan börja.

För sådana stabiliseringsåtgärder måste Skistar ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen. Samtidigt pågår dialog med fiskevårdsföreningen.

•Har ni inte haft sedimenteringsåtgärder i Vikbäcken förut?

–Inte i Vikbäcken däremot i inrinningen till Vikbäcken, det var det första vi byggde. Och de fungerar bra, men det är vattnet som har tagit andra vägar som inte har gått in i de här dammarna som vi ville.

•Ska ni bygga mer i sommar?

– Nej, det ska vi inte. Vi ska återställa det här och städa, avslutar Anders Aspholm.

Annons