Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora brister upptäcktes i hemtjänsten – ledningen ljög om anställdas kompetens

Kommunens egen granskning har upptäckt stora brister inom hemtjänsten i Ope och Torvalla. Men kontrollerna visar samtidigt äldreomsorgen generellt sett fungerar väl i Östersund.

Annons

Östersunds kommun införde förra året ett nytt system för att kontrollera hur bra äldreomsorgen fungerar. I kontrollerna ingår alla hemtjänstområden och samtliga äldreboenden men också boenden för människor med olika funktionshinder.

LT har gått igenom de åtta verksamheter som kontrollerats hittills. Protokollen visar att verksamheten i boenden och hemtjänst generellt sett håller en hög kvalitet men också att det finns brister. I vissa fall mycket allvarliga.

I hemtjänstområdet Ope Torvalla visade kommunens kvalitetskontroll att personalomsättningen var mycket hög. Hela 42 procent av alla tjänster var vakanta vilket ledde till ett stort antal timvikarier. Arbetsledningen hade ingen aning om hur många anställda som besökte var och en av de som anlitar hemtjänsten.

Ytterligare en allvarlig brist i hemtjänstområdet var att ledningen uppgav att personalen hade koll på lagen lex Sarah. Men så var det inte. När personalen tillfrågades så visade det sig att de inte visste att vad lex Sarah innebär. Lex Sarah säger bland annat att hemtjänstpersonal är skyldig att anmäla allvarliga missförhållanden som upptäcks.

Börje Hoflin är chefsekonom på vård- och omsorgsförvaltningen och har varit med och tagit fram det nya systemet för kvalitetskontroller. Han vill inte uttala sig i detalj om de brister som upptäckts och säger att huvudsyftet med kontrollerna är att få till förbättringar, inte sätta dit något speciellt område eller boende.

Han lyfter särskilt fram två privata bolag som bedriver äldreomsorg i kommunen, Förenade care AB och Strukturrutan AB.

– De utförare som kom till som nya förra året har haft ett bra resultat. Där handlar det praktiskt taget om ingen eller bara någon enstaka brist. Men de startade ju med de här kraven från början vilket säkert är en bidragande orsak.

Eftersom det handlar om så pass många boenden och hemtjänstområden så räknar kommunen med att det tar cirka två år att gå igenom alla. Sedan börjar kontrollerna om från början.