Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stor förväntan hos arrangörerna inför racinghelgen

Utbrytarstallen i TTA spådde en snar död för STCC när man under 2011 bestämde sig för att starta ett nytt racingmästerskap.

– På sikt kommer inte båda att överleva och starkast vinner. Men vi är inte ett dugg oroliga, säger Pontus Sandell som är tävlingskordinator och delägare i Airport Race Östersund AB.

Annons

Anledningen till att TTA (Touring Car Team Association) bestämde sig för att "starta eget" var att man är kritisk mot STCC:s nya reglemente där man tillåter olika motorer.

TTA ville skapa ett renhårigare mästerskap med mer enhetliga bilar som innebär att den bästa föraren vinner. TTA består i dagsläget av åtta stall och maktkampen om racingen i Sverige fortsätter.

Airport Race Östersund AB som ägs av 21 företag från Östersund och Sundsvall har tecknat ett kontrakt med STCC som sträcker sig över tre plus ett år.

Men Pontus Sandell ser ingen ko på isen även om STCC skulle vara ett minne blott innan det avtalet löper ut.

– Vi kan inte bara sitta på läktaren och titta på utan måste naturligtvis leverera. Men oavsett hur det går i den här kraftmätningen så har vi trumf på hand eftersom vi kommer att finnas kvar som arrangör. Vi har hela tiden känt det som att de behöver oss mer än vi behöver dem och vi funderar även på andra motorevenemang i framtiden.

Att den första upplagan av Airport Race ser ut att bli en klar succé redan innan den rullat igång, runt 6000 sålda förköpsbiljetter för båda dagarna, är siffror som värmer en arrangör.

– En mindre succé är i hamn redan med de siffrorna och vi har faktiskt inte räknat med att göra några plussiffror i årutan siktar på att gå runt.

Hur känns det att vara delaktig i arrangemanget av en den första banracingtävlingen så här långt norrut?

– Jättespännande. Jag är ju egentligen ingen racingmänniska utan har mina motorrötter i rally och det här är en baggis jämfört med arrangemanget av Snowrace där vi hade 1000 funktionärer inblandade, här handlar det om drygt en fjärdedel, skämtar Sandell och fortsätter.

– Det här är en överskådlig arenagrej som samtidigt är mycket mer för ögat och skapar ett stort mervärde.

I ett lokalt perspektiv ser Sandell också Airport Race som en läkande kraft för motorsporten i länet.

– En otrolig möjlighet för motorklubbarna i länet efter en skakig tid med mycket tjafs. Nu har vi något att enas runt och chansen att verkligen visa att vi även kan racing i Jämtland.