Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stoppa järnvägens förfall!

Annons

Svensk järnvägspolitik har blivit som ett långt utdraget skri av samhällsfarlig inkompetens.

Medan godstågen spårar ur runt om i landet, ofta på grund av dåligt underhållen gammal järnvägsräls, väntar banarbetare på Infranord på besked om att bli uppsagda. Upp till 100 personer kan tappa sina jobb i Mellannorrland. Även inom Green Cargo och SJ pågår uppsägningar. I Östersund drabbar det i första omgången personalen på biljettexpeditionen.

Det är mycket som inte fungerar inom den lekstuga som järnvägen blivit efter att avregleringarna infördes. Men att säga upp banarbetare samtidigt som alla ser de stora behov som finns av såväl utbyggnad av nya spår som underhåll av gamla, det tyder på ett grundläggande systemfel och en inkompetens av stora mått. Orsaken är dels att det under många år satsats alldeles för litet på järnvägsunderhållet och dels att ansvariga politiker hellre ser ett ökande antal bolag som verkar inom branschen än att få till en fungerande järnväg.

En tredje orsak är kostnadsdumpningen bland utländska lastbilsföretag som dumpar lönerna och inte behöver betala vägtrafikskatt medan järnvägstrafiken drabbas av högre banavgifter.

Sverige tillhör de länder i Europa som investerar minst pengar i järnvägen. Vi har samtidigt en finansminister som säger att järnvägen är överfinansierad. Förfallet inom järnvägen blir extra allvarligt om vi tänker på hur viktig en fungerande järnväg är för att bekämpa klimathot och naturkatastrofer.

Fackförbundet Seko protesterar mot hur svensk järnväg lamslås av brist på investeringar och av en avregleringspolitik som gör att satsade pengar inte går till arbete längs spåren utan till upphandlingsadministration. Seko kräver att staten tar ett samlat ansvar för underhållet av järnvägen, att Infranord blir en del av Trafikverket och får ta över underhållet i hela landet.

Seko Mellannorrland ställer sig bakom dessa politiska krav för att få ordning och reda på järnvägen, vi kräver satsningar på bland annat dubbelspår på Ostkustbanan, upprustning av Ådalsbanan mot Långsele och byggstart för Norrbotniabanan.

Seko Mellannorrland medverkar tillsammans med miljörörelsen och järnvägsvänner i aktionen Tågupproret. Vi kräver en järnvägssatsning och stopp för avregleringarna nu. Vi kräver också att de planerade uppsägningarna av järnvägskunnig personal ställs in. Vi ser mycket hellre att finans- och infrastrukturministrarna sägs upp, liksom Trafikverkets generaldirektör. Det behövs järnvägskunnigt folk för att få trafiken på rätt spår igen.

Åke Johansson och Mikael Lidholm, Seko Mellannorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel