Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stillastående Thomée kostar pengar ändå

Ska Thomée arrenderas ut eller säljas? Frågan är fortfarande öppen för diskussion. Klart är att Thomée måste rustas upp för tusentals kronor redan nu om vi överhuvudtaget ska få se den i trafik nästa sommar.

Annons

Det är mycket som måste lösas innan vi kan se Thomée ånga på som vanligt på Storsjön nästa år. Och kommunpolitikerna tycker att en av Östersunds största turistattraktioner inte kan behandlas snabbt och enkelt med ett klubbslag i, i sammanhanget, det obetydliga utvecklingsutskottet.

Det var där framtiden för Thomée diskuterades på onsdagen.

– Jag har tidigare sagt att Thomée är en för stor fråga för utvecklingsutskottet. Den måste upp på högre politisk nivå, säger Lise Hjemgaard Svensson (M), tf ordförande i kommunens utvecklingsutskott som är underställt kommunstyrelsen.

Kort sagt: Politikerna i utskottet skickade frågan vidare till nästa kommunstyrelsesammanträde om ett par veckor.

Kommunens tjänstemän har skrivit en gedigen rapport om Thomée som bland annat pekar på att Thomée måste rustas upp så snart som möjligt.

Här är de viktigaste frågorna som politikerna måste ta ställning till:

* Upprustning – "För att Thomée ska kunna gå i trafik nästa sommar krävs olika åtgärder under hösten till en kostnad på minst 180 000 kronor. Om inte åtgärderna görs i höst så kan Thomée tidigast gå i trafik på Storsjön sommaren 2015", skriver tjänstemännen.

Det handlar i första hand om underhåll av fartyget inför vintervilan och besiktning av livflottar.

Utöver detta krävs renovering av den så kallade propelleraxelhylsan för 100 000 kronor. Totalt beräknas upprustningen kosta närmare 300 000 kronor innan den är körklar.

* Arrendera ut eller sälja – det politiska uppdraget är att annonsera ut Thomée med ett så kallat bareboat-avtal. Om det är juridiskt möjligt ska den också kunna säljas, men med kravet att den ska trafikera Storsjön.

– Är inte på banan när det gäller försäljning. Det finns mycket i juridiken som vi måste ta reda på innan dess. Om vi säljer kanske den försvinner från Storsjön, säger Lise Hjemgaard Svensson.

Tjänstemännen tittar just nu på om det är juridiskt möjligt att sälja och samtidigt kräva att den trafikerar Storsjön. Enligt dem är kostnaderna för en upprustning "...helt eller delvis bortkastade om kommunen inte hittar en operatör". Och chansen är enligt rapporten större att hitta någon som vill driva Thomée om det utöver alternativet att hyra fartyget, också går att köpa den.

Förra året fanns bara en intressent utöver de som fick uppdraget att driva Thomée.