Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stian Hole förnyar den skandinaviska bilderboken

/
  • Uppslaget med köksbordet sett uppifrån är typiskt för Stian Holes sammansatta och symbolrika bildspråk.Foto: Britt jakobsson
  • Den norske barnboksförfattaren Stian Hole har på kort tid blivit känd och älskad för sina böcker. Han har bland annat tilldelats Kultur- och kyrkodepartementets pris för barn- och ungdomslitteratur och Bragepriset för ”Hermans sommar”.Foto: Jessica Gow/Scanpix
  • Stian Holes illustrationer utgår från fotografier av riktiga barn och miljöer. Sedan har han i lager på lager bearbetat mängder av bilder  i Photoshop. Bilden är från boken ”Herman och eldsvådan”. Foto: Stian HoleDansbandskulturen är en av de röda trådarna i Teater Västernorrlands föreställning ”Sockerdagar”. Foto: Lia Jacobi

Nu har Hermans ansikte mist lite av sin barnsliga rundning och det hänger en nyckel om hans hals. Sommaren har övergått i en torr, het höst och det är 231 dagar kvar till sommarlovet.

Annons

Herman är samma drömskt filosofiska kille, som lever inuti sitt huvud och man förstår att pappas ord ”Livet är aldrig riktigt tryggt” gäller också nu när Herman börjat skolan. ”Har du fjärilar i magen?” frågade en av de urgamla tanterna i ”Hermans sommar” som nu fått sin fortsättning i ”Herman och eldsvådan”.

Stian Hole lyckas göra bilder utifrån hur Herman uppfattar världen och som vuxen betrakt are kopplas man ofelbart till sin egen barndom. Vem har inte lekt med elden? Tioåringen Roy som bestämmer på gatan, tuffingen med smala ögon och 26 växlar på sin coola cykel är en arketyp, oemotståndligt lockande och hotfull. ”Du törs inte!” väser han, spärrar vägen med sin cykel och sticker en tändsticksask i handen på Herman. När det torra gräset fattar eld och katastrofen är ett faktum försvinner han snabbt: ”Det var du som gjorde det.”  

Herman har vågat sig in i Frimärksmannens vildvuxna trädgård, där han hoppades finna en blomma han saknar i sitt herbarium och det är där Roy dyker upp, hotar och frestar. Roy som vet och kan allt säger att Frimärksmannen är en djävul som dödar kattungar. Herman stampar på elden och gråter, slår omkring sig med tröjan, vill skrika men orden har fastnat i halsen. Frimärksmannens vattenslang och grannarnas hinkar räcker inte, det blir brandmännens sjunde utryckning den dagen.

Liksom den gamle brevbäraren är Herman en samlare och utifrån eldsvådan blir de två vänner när Herman så småningom vågar sig in genom grinden igen.

Stian Holes bilder är något helt nytt i den skandinaviska bilderboksvärlden. Han tecknar inte utan som grafisk formgivare väljer han att omsorgsfullt utforska den digitala tekniken.

Hans porträtt är superrealistiska, sammansatta och samplade av många olika bilder och boken som helhet surrealistisk och full av symboler och detaljer som inte nämns i texten.

Ett uppslag visar köksbordet uppifrån, den gamles händer med patiensen, anteckningsboken, bingolotten, frimärke med Lady Di och Prins Charles tillsammans med Hermans små fingrar plockande blad för blad från en prästkrage.

Elvis hälsar på som lövblåsare och på sista sidan får vi veta att Roy har börjat hålla i styret igen. Herman iakttar allt från sitt fönster.

Nu blir Stian Hole geniförklarad och prisbelönt överallt och oss har han visat att bilderbokskonst kan vara Stor Konst.

Mer läsning

Annons