Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Startskottet för ny Volvoteknik

USA har varit en av Volvos viktigaste marknader, men de senaste åren har köparna svikit. Kan en ny fullstor suv-modell med lyxig image återta positionen? Med nya XC90 satsar Volvo allt på ett kort.

Annons

Sommaren 1991 hyrde Volvo Globen i Stockholm för att premiärvisa en ny bilmodell. Bilen, Volvo 850, hade inte en skruv gemensamt med föregångarna och gjorde rent hus med många av de tekniska käpphästar som företaget hållit fast vid. Det var första gången Volvo erbjöd en bil i den stora klassen med framhjulsdrift - dittills gällde det bara den mindre 400-serien, som tillverkades i Holland - och med tvärställd, helt nyutvecklad femcylindrig motor.

I större eller mindre utsträckning har alla Volvobilar som presenterats efter 850 byggt vidare på den tekniska plattform och det tänkande som visades den där sommardagen i Globen. Ända tills nu, vill säga.

Sensommaren 2014 har Volvo hyrt konsthallen Artipelag utanför Stockholm för att visa en ny "ödesmodell". Precis som för 23 år sedan är målet att norpa köpstarka kunder från bland annat de tyska prestigemärkena, och även denna gång handlar det om en helt ny plattform.

Under åren som Ford ägde Volvo Personvagnar (1999-2010) samordnades många lösningar, och faktum är att förra XC90 (2002-2014) var den senaste helt egenutvecklade modellen. Nya XC90 har kommit till under kinesiska Geelys ägarskap och vittnar om ett starkt självförtroende.

Så vad är egentligen grejen med nya XC90? I likhet med föregångaren är det en sjusitsig suv, som dock vuxit rejält. Längden har ökat med 14 centimeter till 495, och axelavståndet har växt med 13 centimeter till hela 298. Det innebär att nya XC90 är rymlig, Volvo hävdar att personer på upp till 170 centimeter ska kunna sitta bekvämt i de två bakersta stolarna. Men det indikerar även att man vill göra plats för fler mindre suv-modeller. Gissningsvis kommer även nästa XC60 att växa, och ingen tvivlar på att Volvo planerar en kompakt suv i samma storlek som Audi Q3 och BMW X1.

Snåla motorerEn av de stora nyheterna med XC90 är den skalbara tekniska "arkitektur" som medger att alltifrån småbilar till stora suvar kan konstrueras utifrån samma grundläggande komponenter. En annan väsentlig pusselbit i Volvos framtida modellstrategi är den nya motorfamiljen VEA. Volvo är långtifrån ensamt om att satsa på downsizing, även de tyska tillverkarna lanserar snåla fyrcylindriga motorer med turboladdning.

Men skillnaden mellan en liten tillverkare som Volvo och de stora drakarna är att de sistnämnda mäktar med att utveckla, tillverka och marknadsföra flera alternativ. Dels snåla, små motorer som ändå genererar hög effekt, dels traditionella V6- och V8-maskiner. Volvo satsar allt på ett kort: samma fyrcylindriga motor i alla modeller och versioner. Denna motor anpassas sedan för att ge ett brett spektrum av effekt- och prisnivåer.

På topp i modellprogrammet kommer den modell som ska kväsa kritiken om suvar som miljöbovar: XC90 T8 Twin Engine. Upp till 25 kilometers körning på ren eldrift ska vara möjligt, och när båda motorerna samarbetar har föraren 400 hästkrafter till hands. Utsläppen av koldioxid ska stanna vid 60 gram per kilometer vid blandad körning.

Skärmstyrning

Stor möda har lagts vid interiören, som ska bjuda en exklusiv känsla. Bland tillvalen finns bland annat en växelväljarknopp av glas från Orrefors. Volvo gör även ett stort nummer av stolarna, som är utrymmeseffektiva men påstått marknadsledande i fråga om bekvämlighet.

Den största revolutionen är ändå instrumentpanelen, där en stor pekskärm dominerar. Volvo har minimerat antalet fysiska knappar och reglage, så att i princip allt (värmesystem, infotainment, bilinställningar, navigation) styrs via skärmen.

Ett par nya säkerhetssystem finns också. Det mest intressanta är att bilen kan nödbromsa om föraren är på väg att svänga framför en mötande bil i en korsning. Dessutom har Volvo utvecklat ett system som drar åt säkerhetsbältena om bilen kör av vägen och håller dem åtdragna tills bilen stannat, och stolskonstruktionen ska vara gjord för att minimera skadorna på ryggraden.

In i finrummet?

Någon prislapp för XC90 T8 har inte Volvo avslöjat ännu, men räkna med runt en miljon kronor. När XC90 börjar säljas i full skala under första kvartalet 2015 kommer den billigaste versionen att kosta 498 000 kronor - och knappast något exemplar lär säljas utan en rejäl laddning extrautrustning.

Innebär nya XC90 det slutgiltiga steget för Volvo in i bilvärldens finrum? Den resa som inleddes med 850 år 1991. Eller var det 1982 - då Volvo 760 GLE premiärvisades? Eller rent av 1968 med Volvo 164 E? Svaret har vi om några år.

Eric Lund/TT

eric.lund@tt.se