Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Startskottet för destination Storsjön

Mycket snack och lite verkstad. Så har det varit hittills vad gäller samarbete mellan företag och andra aktörer som håller på med turism runt Storsjöns stränder. Men det ska det bli ändring på nu.

Annons

På torsdagskvällen träffades företrädare för Jämtland Härjedalen turism och cirka 60 företagare, verksamma runt Storsjön, på Rödön för att snacka samverkan.

– Jag ser det som startskottet på en bra dialog mellan företagarna runt Storsjön, säger Tobias Lundberg på JHT som håller i trådarna.

I olika sammanhang har det kommit fram önskemål om samverkan men inte nu finns också förutsättningarna för det menar han.

– För att samverka krävs en vilja hos företagarna, säger Tobias lindberg.

Tidigare har han gjort en undersökning kring turismsatsningar i södra Storsjöbygden och kring Storsjöodjuret.

– De tycker själva att de är för få för att det ska vara meningsfullt att skapa ett destinationsbolag.

I förlängningen är just bildandet av ett destinationsbolag, för att locka turister till Storsjöbygden, målet.

Enligt Tobias Lundberg finns stora vinster med ett sådant samarbete.

– Det handlar ju om att få hit människor och att hitta smartare sätt att göra det på.

Att gå ihop, komma överens om vilken gemensam bild som ska förmedlas utåt gör det helt enkelt lättare att locka turisterna. Det finns studier som visar att starka destinationsbolag är en av de viktigaste framgångsfaktorerna i turismbranschen.

– Man måste tänka lite längre. Samtidigt som man är konkurrenter kan man också samverka, säger Tobias Lundberg.

JHT har fått Leader-pengar till en förstudie. Under sommaren kommer Tobias Lundberg att åka runt och intervjua företagare i det aktuella området och undersöka förutsättningarna för en destinationsorganisation.