Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ständigt uppkopplade The Fooo

200 avsvimmade fans fick bäras ut från en av deras konserter. Efter att ha nått en miljonpublik i Sverige satsar pojkbandsfenomenet The Fooo nu på en karriär i USA - men först väntar en spelning på Yran och en MTV-dokumentär.

Annons

Det har gått ett år sen The Fooo slog igenom som förband till Justin Bieber i Globen. Då hade det bara gått några månader sedan medlemmarna handplockades av ett skivbolag för att bli det första stora svenska pojkbandet.

The Fooo hade inte ens hunnit släppa en singel, men succén blev omedelbar. Under året som gått har de vunnit en Grammis som årets innovatörer, toppat albumlistan och fått miljontals klick på Youtube och Spotify.

I Sverige har idolaffischerna på Bieber plötsligt fått konkurrens.

– När vi spelade på Annexet i Stockholm var det 200 tjejer som fick lyftas ut för att de svimmade. Vi gick och hälsade på hos sjukvårdarna efteråt för att se så att de var okej, säger Oscar Enestad.

– Det är en konstig grej egentligen, för man är inte van vid det. Man är inte van vid att folk kommer fram och vill ta bilder, eller börjar gråta när man träffar dom. Man blir lika förvånad varje gång, säger Omar Rudberg om de snabba framgångarna.

Bara några minuter efter att vi träffat The Fooo på ett hotell i centrala Stockholm har killarna laddat upp bilder från intervjun till sina hundratusentals följare på Twitter, Facebook och Instagram. Nyckeln till bandets framgångar är just detta, och The Foo ägnar ungefär fyra timmar per dag åt sociala medier.

– En vanlig dag börjar vid nio och slutar vid elva på kvällen, så vi jobbar ju rätt länge, men samtidigt känns det som att vi aldrig jobbar, för det här är så kul, säger Oscar Molander.

– Vi är alltid uppkopplade och kommunicerar med fansen. Man kopplar av när man ska sova och så, men när vi är vakna så är vi på sociala medier, säger Omar Rudberg.

Nästa steg för bandet är att göra en dokumentär. The Fooo har precis inlett ett samarbete med MTV, som kommer följa bandet under sommarens festivalspelningar och ge ut en film lagom till turnéavslutningen "Vertigo" på Skansen i slutet av sommaren.

Efter det hoppas The Fooo nu på att slå i USA på samma sätt som man lyckats i Sverige. Ett första steg kommer att bli att försöka återskapa bandets virala musikvideor i gatumiljö, fast denna gång i amerikanska städer, i stället för kända platser i Stockholm.

En stor del av The Fooos framgångsrecept är att de är just det svenska pojkbandet, ett närmare alternativ till jättar inom genren som One Direction och Justin Bieber. Men går det att exportera det konceptet?

– Vi kommer alltid försöka hålla kvar vid den känslan, av att finnas nära. Det är det som är The Fooo, säger Felix Sandman.

– Det och att vem som helst ska kunna stöta på oss på gatan. Det är det vi vill förmedla, att vi är vanliga killar. Utan fansen vore vi nada, säger Oscar Enestad.

Joachim Sundell/TT

joachim.sundell@tt.se

The Fooo, lördag, Stortorget, 19.45