Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ställ krav på oljeindustrin

Sverige har vunnit miljöfordonskampen, det är inte längre acceptabelt att komma i en bränsleslukande SUV. Vi har mycket arbete kvar, fortfarande drar svenska bilar nästan mest i Europa, men vi får skylla detta på de sega eftersläntrarna.

Annons

Segern är ett resultat av en samverkan mellan marknad, myndigheter och människor i form av oss kunder.

När det gäller bränslen har debatten stundtals gått varm. Biobränslena, främst etanolen, har fått kritik från många håll, och det har tagit tid att bryta igenom med att den etanol som importeras till Sverige både produceras justare och mer miljösmart än alternativen.

Nu skärper EU äntligen kraven på biobränslena, och ställer bra krav på produktion och miljöprestanda. Då går det inte längre att ens i teorin sälja ett biodrivmedel med högre klimatpåverkan än bensin och diesel – allt som inte ger minst 35 procents vinst är utestängt.

Men fortfarande ställs inga krav på de fossila bränslena. Den bensin eller olja som vi kör på kan komma från länder där kvinnor inte har rösträtt som Kuwait, från länder med allvarliga brott mot mänskliga rättigheter som Nigeria, eller från svaga eller tveksamma demokratier som Ryssland. Inte ens ett baskrav som diktaturfritt, tack uppfylls.

Varför skall råoljan slippa krav? Har vi inte sett att det är på fossilsidan som kraven behövs mest, efter BP:s miljökatastrof, Lundin Oils agerande i Sudan och Shells många år av tveksamheter i Nigeria?

Att gång på gång ge fossiloljan fribrev medan kraven skärps på biogasen, biodieseln och etanolen är att sila mygg och svälja kameler, fokusera på ficktjuvarna och låta gangstrarna gå fria. Och detta görs med statliga pengar!

Halvstatliga Miljöstyrningsrådet har i uppdrag att ta fram upphandlingskrav för bränslen i Sverige. De har tagit fram tuffa krav för biodrivmedlen. Så långt är allt väl. Men för de fossila bränslena tycker rådet inte att man kan ställa krav. Orsak: oljeindustrin kan inte enas om ett genomsnittligt energivärde för olja.

Att branschen inte kan enas om ett energivärde är märkligt. Ännu märkligare att Miljöstyrningsrådet godtar detta. Hur kan de vi ska ställa krav på få avgöra om kraven kan ställas? Dessutom hade det förstås gått att ställa en lång rad andra krav, oberoende av energivärdet för råolja.

Göteborgs stad och Stockholms läns landsting ställer krav på alla bränslen de köper. De vill veta varifrån de kommer och vill kunna säga nej tack till de sämsta. Går inte, sade bensinbolagen. Går visst, sade staden och landstinget och då gick det. Låter man oljebolagen bestämma takten går det för sakta, det måste Miljöstyrningsrådet förstå.

Alla bensinbolag är inte lika dåliga. Vi granskar dem just nu och ser att en del rör sig i rätt riktning, förstår att det finns marknadsandelar att vinna på att ta ansvar, på att stänga ute fuloljan. Andra försöker fortsatt med går inte.

Inte nog med att Miljöstyrningsrådet gynnar oljan på biobränslenas bekostnad, genom att inte ställa krav på oljebolagen gynnar de också fuloljan på de mer ansvarstagande oljebolagens bekostnad. Det är dags för staten att ta rådet i örat.

Det är hög tid för samma krav på alla bränslen. På klimatområdet går det inte, där är oljan ohjälpligt efter. Men samma krav på att skydda den lokala miljön måste gälla en oljeplattform som en rapsodling, särskilt som konsekvenserna ju blir mycket värre om det går fel med oljan. Och samma berättigade krav på rimliga arbetsvillkor måste gälla på oljefältet som på sockerrörsfältet. Oljeindustrin har haft 110 år på sig. Det är dags att sluta dalta med oljan.

Jakob Lagercrantz, Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel