Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Språkresurser att ta tillvara

Annons

Var fjärde elev med utländsk bakgrund gick ur grundskolan utan gymnasiebehörighet. Skolinspektionen har nu granskat 42 förskolor och grundskolor i 12 kommuner för att kolla hur flerspråkiga barns kunskaper utnyttjas i undervisningen. Man ser stora brister i hur deras erfarenheter tas tillvara. Här finns mycket att göra.

I gårdagens SvD klagar samtidigt företrädare för något som heter Modersmålslärarförbundet på att utbildningsminister Jan Björklund (FP) utesluter den gruppen från den nya lärarlegitimationen och det status- och lönelyft många läare därmed hoppas på. Jag är skeptisk till tanken på legitimationen, löner och status bör kunna lyftas ändå, men har svårt att se varför denna lärargrupp skulle behandlas annorlunda.

Det kanske har att göra med Björklunds allmänna syn på de invandrades kunskaper. Han har ju länge tryckt på behovet av att invandrare lär sig svenska. Inte för att någon har en annan åsikt i den saken. Men Björklunds långa kampanj har gått ut över invandares möjligheter att förkovra sig i de språk man har med sig nästan gratis, och som skulle kunna bidra till exportlandet Sveriges framtida framgångar.

Men i Björklunds värld är det de som väljer att läsa franska, tyska och spanska som ska få extrapoäng när de lämnar grundskolan och får sitt slutbetyg. Som den socialdemokratiska riksdagsledamoten Maryam Yazdanfar påpekade i en artikel i Aktuellt i Politiken (S) i somras finns annars enorma resurser i form av barn som kan persiska, arabiska, serbokroatiska, finska, tigrinja, mandarin och många andra språk. Skolan bör uppmuntras att ta tillvara även dessa resurser.