Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spökis plan har kommit hem igen

Som en glänsande silverfågel dånar det unika flygplanet genom luften och de sex cylindrarna ger planet ett härligt ljud när SE-AXB landar i vattnet nedanför Molanda flygfält, utanför Järpen.

Den 68 år gamla maskinen som en gång i tiden flögs av legendaren Spökis Andersson, har åter kommit hem till Jämtland.

Annons

– Den är så mäktig att flyga så man vill egentligen inte landa, skrattar Mats Rönning, när han kliver ur sin Seabee och lägger fast sitt flygplan med några tampar.

Det var för några veckor sedan som Mats gjorde sitt livs affär när han fick köpa sitt drömplan av en privatperson i Värmland. Då hade Mats tjatat i ett och ett halvt år för att få köpa flygplanet och han fick konkurrera med ett flertal utländska spekulanter som ville åt den unika maskinen.

– Men säljaren hade ett krav och det var att planet skulle få komma tillbaka till Jämtland, där den en gång hörde hemma.

För det som gör det här planet extra värdefullt är att det en gång ägdes och flögs av den legendariska fjällflygaren Gunnar Spökis Andersson.

– Han hade kärran under tio år, mellan 1953 och 1963, berättar Mats. Tänk om planet kunnat berätta om alla spännande flygningar som Spökis gjorde. Säkert har mitt plan varit ute i stormar på fjället för att undsätta folk i nöd.

När Mats Rönning gick igenom sitt plan efter köpet hittade han en handskriven loggbok där Spökis själv har berättat om de tio år han hade planet. Bland annat skriver Spökis att han under de åren utfört 54 ambulansflygningar, skjutsat 9990 turister, flugit 106 förhoppningsvis döda älgar och 137 735 kilo gods.

Spökis flög planet i 1774 timmar under de tio åren och han gjorde då av med 122080 liter flygbensin.

– Fantastiskt intressant läsning som gör mitt flygplan ännu mer spännande.

Nu är inte planet helt i original sedan den tiden. Bland annat är motorn utbytt tre gånger.

– Nu sitter det en starkare motor i maskinen, det senaste bytet var någon gång under 1980-talet. Även en del instrument har blivit utbytta, berättar Mats.

– Men för att vara från 1947 så är planet långt före sin tid om man ser till det tekniska.

Mats säger att Spökis monterade bort hjulen på planet, vilket gjorde att det blev 90 kilo lättare.

– Då kunde han ta en passagerare till, men det gjorde också att all start och landning måste ske i sjön Historien berättar att när Spökisskulle sätta in sitt plan för vinterförvaring på Opefältet, så landade han på gräset bredvid själva banan. När det var dags att åter börja använda planet på våren så använda han en kärra som planet fick rulla på tills det lyfte

Vad ska du använda planet till?

– Jag ska bland annat ha planet i jobbet. Jag kommer att köra ut till olika fjällägenheter i Norrland och serva de som inte har egen ström. Då kan jag ta med reservdelar och annat som behövs. Men det kräver förstås att det finns en sjö i närheten, säger Mats.