Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spelet som ska få fram bilentusiaster

/
  • ”Kärnan i Forza Motorsport 3 är simulering. Har du inte däckfysiken har du inte heller realism. Det vi har i Forza           Motorsport 3 hittar du inte i något annat racingspel”, säger Dan Greenawalt, game director på Turn 10 Studios, om nya bilspelet Forza Motorsports 3.

Dan Greenawalt, spelutvecklare på Turn 10 som gjort Forza Motorsport 3, skulle kunna prata i timmar om hjulfysik i bilspel.

Vi fick honom att prata om idén bakom i stället:

– Vi vill göra spelare till bilentusiaster och tvärtom, säger han.

Annons

Forza Motorsport blev en succé direkt när det släpptes till Xbox i i maj 2005. Över 200 bilmodeller, realistiska skador och möjligheten att skräddarsy din bil var grädden på moset.

Grejen var fysikmotorn, skadorna och det realistiska slitaget på bilar under körning. Ett test där en proffsförare körde på riktig bana samtidigt som en spelare körde samma sträcka på en Xbox visade på förbluffande likheter. Det bidrog till att spelet uppmärksammades i tidskrifter som Popular science.

Forza Motorsport 2, som släpptes till Xbox 360 två år senare, var en utbyggd och förfinad nästa generations-version. Det fick en del kritik för buggar (som sedan fixades via onlineuppdateringar).

Nu står Forza Motorsport 3 på startlinjen.

Vi träffade Dan Greenawalt, game director på Turn 10 Studios, på blixtvisit i Stockholm häromveckan.

Dan Greenawalt är inte känd för att skräda orden, snarare tvärtom.

Och mycket riktigt:

– Vi bryr oss inte om vad konkurrenterna gör. Vi är mer intresserade av vad som händer i andra spelgenrer. Där kanske det finns något nytt att hämta, säger han om man frågar om konkurrenterna till Forza Motorsport 3, säger han.

Turn 10 har jobbat med spelet sedan Forza Motorsport 2 släpptes i maj 2007, och:

– Vi har äntligen lyckats leverera den vision vi hade när vi startade.

I visionen finns fler än 400 licenserade bilar från 50 tillverkare och fler än 100 racingbanor från över hela världen.

– Vi tror inte att någon kommer att köra alla bilarna på alla banorna. Du kanske kommer köra tjugo eller trettio bilar, mer hinner du inte, säger Dan Greenawalt.

 Är du intresserad av muskelbilar kommer du köra det. Är brittiska sportbilar din passion så kommer du köra såna.

En triumf för teamet var när man lyckades få licens för Bugatti Veyron. En superbil med 1000 hästkrafter, världens snabbaste serietillverkade bil.

– Bugatti var inte intresserade av att ha med bilen i något spel överhuvudtaget när vi började uppvakta dem för sex sju år sedan. Nu har vi ett nära samarbete.

Dan Greenawalt fyrar av ett stort leende.

– Kärnan i Forza Motorsport 3 är simulering. Har du inte däckfysiken har du inte heller realism. Det vi har i Forza Motorsport 3 hittar du inte i något annat racingspel.

Det är nu han börjar gå in på detaljer om temperaturer på och i däck och hur det påverkar bilens köregenskaper.

Han håller en kort demonstration på storbildskärm och pausar när han klickat sig fram till hjulupphängningen på en bil.

– Gasen i däcken ändrar temperatur när du kör vilket påverkar däckens egenskaper på olika underlag. Om du tittar här…

En lång, detaljerad, föreläsning följer.

– Jag skulle kunna prata i timmar om det här, säger han med ett nytt stort leende.

Han verkar glad.

– Vi är passionerade gamers och vi älskar bilar. Målet med Forza Motorsport 3 är att få andra gamers att bli bilfantaster men också tvärtom.

Hur ser framtiden ut för racinggenren?

– Det finns mer att göra. Communitydelen är väldigt spännande och Natal (Microsofts kamerabaserade och rörelsekänsliga kontrollsystem) är fantastiskt intressant, helt obruten mark.

Forza Motorsport kan finnas ute när du läser det här. Spelet släpps den 23 oktober.

Mer läsning

Annons