Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spela kornett? Ja, kanske det!

Östersunds kulturskolas prova på-kväll lockade många nyfikna blivande sångare, musiker, konstnärer, författare och skådespelare.

Annons

Östersunds kulturskola

erbjuder under sitt tak undervisning på de flesta musikinstrument och ensembler för alla som spelar ett instrument eller sjunger.

Förutom musik så erbjuder kulturskolan undervisning i drama, kreativt skrivande och levande verkstad. Den enda konstform som inte inryms inom kulturskolan i dag är dans, men som tur är erbjuder Östersund flera andra alternativ om man vill förkovra sig i det.

Många nio- och tio-åringar och deras föräldrar hade på onsdagskvällen tagit chansen att göra sig bekanta med alla de instrument som man kan lära sig spela på kulturskolan.

Det är ju inte så lätt att veta att det finns spännande instrument som bastuba, euphonium, klarinett och viola om man aldrig sett en i verkliga livet.

– Det är roligt att kunna erbjuda ett sådant här smörgåsbord att välja ifrån till alla de elever som förhoppningsvis väljer att söka till kulturskola till hösten, säger skolans rektor Connie Kjäll.

Sen en tid tillbaka är det ett reellt problem att väldigt få väljer att spela blåsinstrument. Ett så pass stort problem att inte bara kulturskolorna verksamhet blir lidande. Även musikhögskolorna och i förlängningen orkestrarna och andra professionella musikinstitutioner har börjat få svårt att rekrytera ny personal.

Det har helt enkelt blivit en skriande brist på spelare på instrument som fagott, oboe, klarinett och de flesta brassinstrumenten.

– Det är lätt att välja ett instrument man känner till eller som kanske finns hemma. Piano, gitarr och trummor är det många som väljer eftersom det är så vanliga, säger Connie Kjäll.

– Många påverkas naturligtvis också av media och populära program som Talang och Idol i sina val.

Så visst behöv er det lockas och entusiasmeras lite extra för att eleverna ska välja just ett blåsinstrument.

Det vore ju tragiskt om dessa instrument inte skulle få klinga längre och om en stor mängd musik skulle ligga ospelad och glömd i framtiden.